11-04-2019 09:32 | Door: Bas Joosse

Webwinkelgigant bol.com gaat minder producten inpakken voor het transport. Als het mogelijk is, schrapt het bedrijf de karakteristieke blauwwitte doos. Ook komt het bedrijf met een recyclebare verpakkingszak.  Met de maatregel wil het bedrijf een stap zetten naar klimaatneutraal winkelen.

Het niet meer verpakken van artikelen is één van de maatregelen die bol.com daarvoor neemt. Alleen al dit jaar wil het bedrijf 3,5 miljoen artikelen versturen zonder de bekende blauwwitte doos. De webwinkel introduceert daarnaast een verzendzak van gerecycled plastic en gaat het gebruik van karton en opvulmateriaal beperken. Met al deze maatregelen moet er minder lucht vervoerd worden in de pakketjes. In 2025 wil bol.com de CO2-uitstoot per pakket teruggebracht hebben naar 0 gram.

Verpakken

“Als webwinkel die duurzaam en verantwoord wil ondernemen, is efficiënt verpakken momenteel een van onze grootste uitdagingen. Maar waarom zou je artikelen als e-commercebedrijf überhaupt nog in een doos inpakken als dat eigenlijk niet nodig is?”, stelt Olaf van den Brink, directeur logistiek van het online bedrijf.

Voor artikelen als ventilatoren, strijkijzers, printers, luiers, koffiezetapparaten en frituurpannen biedt de verpakking van het artikel voldoende bescherming. “Het verzenden van minstens 3,5 miljoen artikelen per jaar zonder bol.com-doos is een belangrijke stap richting klimaatneutraal winkelen bij bol.com in 2025”, zegt Van den Brink.

Gerecyclede plastic zak

De nieuwe verzendzak is gemaakt van gerecycled plastic. In de zak worden artikelen als handdoeken, kleding, sokken en rugzakken verpakt. De grootte van de zak is aan te passen aan het product. Volgens bol.com wordt de grootste besparing behaald doordat de plastic zak lichter is dan de kartonnen doos. Het bedrijf schat dat de nieuwe verpakking 90 procent minder CO2 uitstoot dan de doos.

Invulling aan duurzaamheid

De nieuwe verpakkingsmethodes zijn niet de enige manier waarop bol.com invulling geeft aan duurzaamheid. Sinds 2015 worden de kartonnen dozen zoveel mogelijk op maat gemaakt. In Waalwijk staat een duurzaam fulfilmentcenter waar onder andere windenergie en een warmte-koudeopslag gebruikt wordt voor de klimaatbeheersing. Sament met andere webshops bouwt bol.com aan een platform waarop klanten informatie kunnen vinden over duurzaamheid.

Lees ook: Duurzame distributiecentra: 5 succesverhalen

Bron: bol.com | Afbeelding: Adobe Stock