17-05-2019 14:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Online winkelen wordt steeds groter en daarmee ook onze behoefte aan verpakkingen. Tijdens Duurzaam Verpakt op 18 juni gaan we met experts in gesprek over verpakkingsuitdagingen en -oplossingen in de e-commerce. Een van die experts is Ellen de Lange, projectmanager sustainability bij branchevereniging Thuiswinkel.org.

In 2017 winkelde maar liefst 79 procent van de Nederlanders tussen 16 en 75 jaar online; in 2018 was dat zelfs 96 procent. Daarmee staat Nederland volgens het CBS in de Europese top 5 online winkelen. Die groei zorgt ervoor dat de vraag naar verpakkingen groter wordt. Tegelijkertijd staat de verpakkingssector voor de grote uitdaging om te verduurzamen.

Tijdens Duurzaam Verpakt 2019 besteden we volop aandacht aan duurzaam verpakken in de e-commerce. Hoe gaan bedrijven in de verpakkingsketen, zoals producenten van fast moving consumer goods (fmcg) of verzendbedrijven, daarmee om? Als projectmanager sustainability bij Thuiswinkel.org weet Ellen de Lange welke uitdagingen er liggen en ziet zij welke innovatieve oplossingen webshops hiervoor bedenken. Naar aanleiding van haar deelname aan Duurzaam Verpakt 2019 stelden we haar vier vragen.

 

Op welke manier werkt de e-commerce aan verduurzaming van verpakkingen?

“De afgelopen jaren lag de focus op duurzame materialen, zoals gerecycled plastic en gecertificeerd karton. Daarin hebben veel van onze leden stappen gemaakt. Het gebruik van gecertificeerd karton is inmiddels de norm geworden. In ons nieuwe brancheverduurzamingsplan 2019-2011 richten we ons op het voorkomen van afval. Zo onderzoeken verschillende verzendbedrijven de mogelijkheden van herbruikbare verpakkingen.”

“Naast het gebruik van grondstoffen is de verpakkingsdichtheid een belangrijke factor in het verduurzamen van verpakkingen. Een kleinere, compactere verpakking zorgt ervoor dat je als bedrijf minder lucht verzendt, meer producten op dezelfde vracht kunt meenemen en minder transportkilometers maakt. Je hebt dan dus niet alleen minder verpakkingsmateriaal nodig, maar verlaagt ook de CO2-uitstoot. Dat heeft een positief effect op de hele logistieke keten.”

Welke inspirerende voorbeelden kom je tegen bij webshops?

“Futurumshop, een webshop voor fietsonderdelen en -kleding, biedt in een pilot met PostNL producten aan in herbruikbare kunststof tassen. Die kunnen tot 1.000 keer hergebruikt worden en worden daarna gerecycled.”

“Daarnaast onderzoeken bedrijven de mogelijkheden van verpakkingsloos verzenden. Bol.com gaat dit jaar bijvoorbeeld 3,5 miljoen producten zonder verpakking verzenden. Die praktijkvoorbeelden zorgen ervoor dat de hele sector in beweging komt. Natuurlijk zijn er ook webshops die eerst willen zien dat het werkt, maar door die succesverhalen verschuift de norm.”

Welke uitdagingen zie je op het gebied van circulariteit?

“Als het gaat om herbruikbare verpakkingen, zijn er wat praktische uitdagingen. Hoe komt de verpakking bijvoorbeeld terug wanneer er niemand thuis is op het moment van bezorgen? Voor het retourneren zijn we deels afhankelijk van de consument, dus die moet je erbij betrekken en meenemen in je verhaal.”

“De balans tussen duurzame verpakkingen en bescherming van het product is soms lastig. Kleding of een pak luiers kun je verzenden in een dunne, lichte en flexibele verpakking. Maar elektronica heeft meer bescherming nodig. Als het product kapot gaat, ben je wat duurzaamheid betreft natuurlijk het verst van huis.”

Op welke manier helpt Thuiswinkel.org bedrijven verder in het verduurzamen van verpakkingen?

“Wij zorgen ervoor dat de doelstellingen uit het brancheverduurzamingsplan bij al onze leden op de agenda komen te staan. We kijken bijvoorbeeld met leveranciers of zij hun primaire verpakkingen geschikt kunnen maken voor verzending in het e-commerce kanaal. Aan de hand van dat plan hebben we de Handleiding Duurzaam Verpakken ontwikkeld met praktische tips voor webwinkels in de non-foodsector.”

Download de handleiding

“Ook wanneer je een kleine webwinkel bent en geen aparte duurzaamheidsafdeling hebt, kun je aan de slag met duurzaam verpakken. En het wordt steeds belangrijker, niet alleen door veranderende regelgeving, maar ook omdat consumenten er steeds vaker om vragen.”

Meer weten over duurzaamheid en verpakkingen? Meld je dan aan voor het evenement Duurzaam Verpakt.

Bron: Thuiswinkel.org, CBS | Beeld: DuurzaamBedrijfsleven