22-05-2019 14:23 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Verpakkingsafval verminderen door duurzamere verpakkingen te ontwerpen. Dat is het doel van Smurfit Kappa’s Better Planet Packaging-initiatief. Innovatie en duurzaamheid loopt ook als een rode draad door de reeks evenementen die het verpakkingsbedrijf organiseert. Het Duurzaam Verpakt evenement (18 juni in Jaarbeurs Utrecht), waarin Smurfit Kappa partner is, past daar goed bij. Vier vragen aan Frank Sinnige, innovation director bij  Smurfit Kappa, over duurzaam verpakken.

Wat willen jullie met het Better Planet Packaging-initiatief bereiken?

“Wij willen bijdragen aan het verminderen van verpakkingsafval. Dat doen we door duurzamere verpakkingen te ontwerpen waarbij innovatie en samenwerking met klanten centraal staat. Dit kan bijvoorbeeld door minder verpakkingsmateriaal te gebruiken of door het vervangen van niet biologisch-afbreekbare verpakkingen met een op papier gebaseerde verpakkingsoplossing. De recyclinginfrastructuur voor papier is goed: in 2017 werd 87 procent van de op de markt gebrachte papieren verpakkingen gerecycled. Als papier onverhoopt toch in de natuur terecht komt, wordt het binnen enkele maanden afgebroken.”

Welke eerste stap kunnen bedrijven zetten om hun verpakkingsportfolio te verduurzamen?

“Bedrijven kunnen beginnen met hun verpakkingsportfolio onder de loep te nemen. Wij voeren op verzoek van klanten uit bijvoorbeeld de voedsel- en drankenindustrie audits uit op hun portfolio. Zo kunnen we beoordelen waar we alternatieven van golfkarton kunnen aanbieden. Sinds de lancering van het Better Planet Packaging-initiatief hebben we veel positieve reacties gekregen van klanten die op zoek zijn naar duurzamere alternatieven.”

Kan je een voorbeeld noemen van een duurzame innovatie?

“Een mooi voorbeeld is 'Nor-Grip' dat wij als alternatief voor plastic krimpfolie hebben ontwikkeld. Het is een automatisch verwerkbare grip gemaakt van golfkarton, die als vervanging kan dienen voor het krimpfolie dat bijvoorbeeld om de flesjes water in een supermarkt zit. Het golfkarton is ook geschikt om te bedrukken waardoor merken beter kunnen opvallen in de winkels. Een ander voorbeeld zijn pizzaschijven van golfkarton. Met een klant hebben we al 250 miljoen schijven van polystyreen met golfkarton vervangen.”

Waarom zijn jullie partner geworden van Duurzaam Verpakt?

“Het thema van Duurzaam Verpakt sluit naadloos aan bij onze missie. Daarnaast past het evenement mooi in de reeks evenementen die wij zelf door het jaar heen organiseren. In november vorig jaar hielden wij onze Benelux Innovation & Sustainability Awards, waarbij de Plastic Soup Foundation ook een rol had in het programma. Eerder dit jaar hielden we een ontwerpwedstrijd voor innovatieve op papier gebaseerde verpakkingsoplossingen die alledaagse moeilijk te recycleren verpakkingen kunnen vervangen. Van 20 tot 24 mei staat de hele week bij ons in het teken van duurzaamheid. Dat is een mooie aanloop naar onze deelname aan Duurzaam Verpakt op 18 juni.”

Meer weten over duurzaamheid en verpakkingen? Meld je dan aan voor het evenement Duurzaam Verpakt

Foto: Adobe Stock