26-06-2019 16:49 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De vraag naar verpakkingen neemt wereldwijd toe, terwijl de weerstand ertegen groeit. Steeds meer bedrijven nemen daarom maatregelen om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal terug te dringen en verpakkingen meer en beter te hergebruiken en te recyclen. Omdat de sleutel tot duurzaam verpakken vooral ligt in ketensamenwerking, bracht DuurzaamBedrijfsleven op 18 juni meer dan honderd bedrijven uit de verpakkingsketen samen tijdens het event Duurzaam Verpakt 2019. “We moeten met elkaar innoveren: van verpakkers tot producenten en van retailers tot recyclers.”

Dagvoorzitter Paul van Liempt opende de bijeenkomst in de Jaarbeurs en stelde aan deelnemers de vraag wat zij van deze dag verwachtten. De antwoorden liepen uiteen van het opdoen van meer kennis over verpakkingen, het opzoeken van de nuance tot het ontmoeten van nieuwe partners om gezamenlijk tot innovatieve oplossingen te komen.

Na de opening was het woord aan Susan Hansen, global strategist food & agri supply chains bij Rabobank. Hansen ging in op de toekomst van plastic verpakkingen in een circulaire economie. Globale consumententrends hebben grote impact op de mogelijkheden en risico’s voor voedsel- en drankverpakkingen. Door de omslag naar kleinere huishoudens, het gemak van on-the-go verpakkingen, de groeiende e-commerce en verpakkingen op maat, is er een enorme toename in het percentage flexibele materialen. ‘Investeringen in onze afvalinfrastructuur zijn keihard nodig’, zegt ze.


Lees het volledige verslag van de dag

Foto's: vndrhrst