15-11-2019 14:44 | Door: Albert Biondina

McDonald's gaat in heel Europa het gebruik van plastic verminderen en de recyclebaarheid van verpakkingen verbeteren. Om oplossingen te testen lanceerde de fastfoodketen deze week het 'Better M' platform. Een van de ideeën die getest gaat worden is een make-over van de iconische McFlurry.

Minder plastic en meer recyclebare verpakkingen; dat is het doel van het 'Better M' platform. McDonald's zet haar schaalgrootte in om succesvolle initiatieven in heel Europa te implementeren. In bestaande restaurants gaat het bedrijf onderzoeken hoe de consument op die initiatieven reageert. Op die manier wil McDonald's veranderingen doorvoeren die een duurzame impact hebben én een positief effect op de ervaring van de consument.

Lees ook: McDonald’s gaat nascheiding inzetten voor recycling

McFlurry make-over

Een make-over van de bekende McFlurry moet het plastic deksel binnenkort overbodig maken. De plastic lepel wordt vervangen voor een hernieuwbaar alternatief. Het bedrijf test verschillende houten en papieren lepels, om aan te sluiten bij de voorkeur van de consument. Ook de deksel van koude dranken wordt vervangen door een alternatief van vezelmateriaal. Deze twee maatregelen moeten samen een besparing opleveren van ruim 2.300 ton plastic per jaar.

Lees ook: Succesvolle ketensamenwerking Suez, Havi en McDonald’s

Minder plastic, meer hergebruik en recycling

Wereldwijd is 22 procent van het verpakkingsmateriaal dat McDonald's gebruikt van plastic. In Europa ligt dit getal lager, namelijk op 12 procent. De initiatieven die de keten nu gaat testen, moeten dit getal verder omlaag brengen.

In verschillende landen worden verschillende ideeën uitgeprobeerd. In Nederland zijn afgelopen zomer alle ballonnen in het Happy Meal vervangen door maskertjes van gerecycled papier. Ook experimenteren restaurants met het verminderen en verduurzamen van materialen. Bijvoorbeeld door minder dekseltjes te verstrekken en papieren rietjes en herbruikbare koffiebekers aan te bieden. In Oekraïne kunnen gasten het bakje van hun Sundae-ijsje zelfs opeten; dat is gemaakt van wafel.

Scale for Good

De initiatieven passen in de doelstellingen van het internationale duurzaamheidsprogramma van McDonald's, Scale for Good. Keith Kenny, Vice President voor Global Sustainability bij McDonald’s: “We nemen het verminderen van onze impact op het milieu serieus, en we weten dat onze gasten dat ook doen. Daarom zijn we continue op zoek naar nieuwe en innovatieve manieren om ons gebruik van verpakkingen te verminderen, over te stappen op duurzame materialen en onze gasten helpen met hergebruik en recycling."

Bron & beeld: McDonald's