19-02-2020 10:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het begrip 'plastic soep' zal niemand de laatste jaren zijn ontgaan. Het is niet alleen de hoeveelheid afval in de oceanen die groeit, maar ook de maatschappelijke druk om er iets aan te doen. Wat betekent dat voor de verpakkingsindustrie? En nog belangrijker: wat kan die daaraan doen? Wij vroegen het aan verpakkingsgigant Smurfit Kappa.

"Duurzaamheid is voor Smurfit Kappa geen nieuw thema", vertelt marketing & sales director Stefan Terink in de podcast van DuurzaamBedrijfsleven. Het bedrijf produceert verpakkingen van papier en karton. "Gemiddeld genomen kan een papiervezel 7 of 8 keer opnieuw gebruikt worden. Daarnaast zijn de vezels biologisch afbreekbaar, dus ook na gebruik leveren ze geen problemen op."

Duurzaam verpakken houdt echter niet op bij het produceren van verpakkingen. Waar Terink zich vooral mee bezig houdt, is de impact van de verpakking in de keten van de klanten van Smurfit Kappa. "Samen met onze klant kijken wij naar besparingen in hun leverketens", legt Terink uit. In de podcast legt hij uit hoe dat werkt.

Luister hier het hele interview over duurzame innovatie in de verpakkingsindustrie

Interview: Pieter van der Werff | Beeld: Emma Rotman