20-03-2020 15:12 | Door: Jaime Donata

Ieder jaar 7 miljoen verzenddozen op maat snijden? Voor Wehkamp is het slechts een van de stappen in een bredere beweging naar duurzaamheid. De bekende webshop is één van de genomineerden van de Shopping Award Duurzaamheid.

De Shopping Awards worden georganiseerd door de Stichting Shopping Awards in samenwerking met brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Dit jaar kunnen webshops voor het eerst meedoen in de categorie Duurzaamheid. In de aanloop naar de bekendmaking van de winnaar licht DuurzaamBedrijfsleven de drie genomineerden uit. Deze week vroegen wij Jennita van Herrikhuijzen, lead public relations bij Wehkamp, welke duurzame stappen de webshop heeft genomen.

Waar zijn de duurzame initiatieven van Wehkamp begonnen?

"In 2015, tijdens de bouw van ons nieuwe distributiecentrum in Zwolle, zijn we begonnen met het op maat insnijden van onze verzenddozen. Hierdoor vervoeren we minder lucht en raken vrachtwagens minder snel vol met dozen die eigenlijk half leeg zijn. Dat levert namelijk ook minder CO2-uitstoot op. Wij verpakken 70 procent van onze bestellingen in plastic om zo min mogelijk lucht te vervoeren. Maar als je de resterende verzenddozen op maat wilt snijden, dan moet je gaan automatiseren. We laten bestellingen door een 3D-scan gaan om de exacte afmetingen van de producten te bepalen. Op basis van die afmetingen snijdt een machine de benodigde doos op maat."

Dat klinkt nog vrij eenvoudig...

"Toch komt er nogal wat bij kijken. Wij zijn een enorme organisatie, dus een inpakverandering heeft in de praktijk veel voeten in de aarde. Wehkamp levert een breed assortiment aan producten, van theekopjes en kleding tot elektronica. Al die verschillende producten moeten iedere dag veilig – en heel – over dezelfde distributielijn, van het distributiecentrum naar de klant. Het heeft echt even geduurd voordat we onze nieuwe manier van inpakken met al die verschillende maten goed afgestemd kregen."

Wat heeft Wehkamp doen besluiten om met duurzaamheid aan de slag te gaan?

"Als logistiek bedrijf ben je eigenlijk altijd bezig met het zo efficiënt mogelijk maken van processen. Maar een ambitie om onze ecologische footprint te verkleinen speelt natuurlijk ook mee. Onze logistiek directeur kreeg twee nieuwe proefverpakkingen voorgeschoteld - een goedkopere die minder duurzaam was en een iets duurdere met een kleinere CO2-footprint. Het werd de meest duurzame. Toen dacht ik: wow, wat goed dat we die kant op bewegen."

'Met 11 miljoen verzonden pakketten per jaar heeft een kleine verbetering al grote impact'

Wat leveren jullie initiatieven op qua footprint?

"In 2025 willen wij operationeel geheel klimaatneutraal zijn. Met 11 miljoen verzonden pakketten per jaar heeft een kleine verbetering al grote impact. Toen we zijn overgestapt van virgin inpakfolie naar 100 procent gerecycled folie leverde dat bijvoorbeeld 354 kilo CO2-besparing op, een reductie van 64 procent. Daardoor zijn we uiteindelijk ook genomineerd voor de Shopping Award Duurzaamheid. We zijn ook minder inkt gaan gebruiken op onze dozen en zakken. In plaats van 67.888 kilo inkt per jaar gebruiken we nu nog 3.085. Dat is een reductie van 95 procent!"

Wat was de directe aanleiding om jullie in te schrijven voor de Shopping Award Duurzaamheid?

"Wij zijn heel bescheiden in onze communicatie als het gaat om onze duurzame initiatieven. Maar op ons persbericht over de duurzamere verpakkingen die we introduceerden, kregen we heel veel positieve reacties. We merkten dat het toch wel bijzonder is wat we doen. Dus toen de oproep van Thuiswinkel.org voorbijkwam om in te schrijven op de Shopping Award Duurzaamheid, dachten wij: laten we het gewoon proberen. Leuk dat we ook nog genomineerd zijn!"

Lees ook: Dit bedrijf redde al 600.000 elektronische apparaten van de vuilnisbelt

Beeld: AdobeStock