26-03-2020 08:30 | Door: Jaime Donata

Vanuit je luie stoel water, karton en CO2 besparen; schoenenverkoper Omoda ontwikkelde een duurzame verzenddoos die dat mogelijk maakt. Deze ecobox kan minimaal vijftig keer opnieuw gebruikt worden. Klanten kunnen de doos eenvoudig opvouwen en terugsturen. Een statiegeldsysteem zorgt ervoor dat zij dit ook daadwerkelijk doen.

De ecobox leverde Omoda een nominatie op voor de Shopping Award Duurzaamheid. De Shopping Awards worden georganiseerd door de Stichting Shopping Awards in samenwerking met brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Dit jaar kunnen webshops voor het eerst meedoen in de categorie Duurzaamheid. In de aanloop naar de uitreiking licht DuurzaamBedrijfsleven de drie genomineerden uit. Wij vroegen Marlinde Baan-Verton en Alisa Timmermans-Meijs van Omoda naar de ontstaansgeschiedenis van de ecobox.

Hoe is de ecobox ontstaan?

“Bij Omoda vingen we steeds vaker verhalen op van klanten die zich ergerden aan de enorme hoeveelheid kartonnen verzenddozen en verpakkingen die omgaan in onze branche. Daarom wilden wij klanten de keuze bieden tussen normale verzending en een duurzamere verzending. Onze ecobox is eenvoudig op te vouwen tot een handzaam formaat dat in de reguliere brievenbus past. Je kunt hem dus gemakkelijk naar ons terugsturen. En gratis: het statiegeld dat je betaalt voor verzending in een ecobox krijg je na retourneren gelijk terug.”

Zijn jullie de eerste retailer die werkt met herbruikbare dozen?

“Er bestonden wereldwijd al wel andere herbruikbare verpakkingen, maar die vonden wij om eerlijk te zijn onhandig, te duur of niet mooi genoeg. En aangezien wij vinden dat een bestelling uitpakken te allen tijde een feestje moet blijven voor de klant, hebben we er zelf een ontwikkeld in samenwerking met het innovatieve verpakkingsbedrijf Paardekooper. Het resultaat is een herbruikbare verpakking met een luxe uitstraling, van hoge kwaliteit en supermakkelijk terug te sturen.” 

Wat levert de ecobox op qua ecologische footprint?

“De ecobox kan minimaal vijftig keer hergebruikt worden. Met de aantallen die we nu in gebruik hebben, besparen we daarmee 56 ton karton. Dat staat gelijk aan een besparing van gemiddeld 750.000 liter water. Daarnaast hebben we een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar hoe vaak een ecobox moet worden hergebruikt om een lagere milieu-impact te hebben dan een kartonnen doos. Voor waterverbruik is dit al na vier keer, voor energieverbruik na tien keer en voor CO2-uitstoot na 26 keer. Wanneer we bepaalde materialen in de ecobox vervangen of recyclebaar maken, hoeft een ecobox nog maar negen keer hergebruikt te worden om minder CO2 uit te stoten dan een kartonnen doos. Daar zijn we nu naar aan het kijken.”

Luister ook onze podcast: Duurzame innovatie in de verpakkingsindustrie

Doen jullie bij Omoda nog meer rondom duurzaamheid?

“Duurzaamheid is één van de vijf strategische pijlers van Omoda. Dit betekent dat we onze dagelijkse bedrijfsvoering zoveel mogelijk verduurzamen. Bijvoorbeeld met zonnepanelen op het dak van ons distributiecentrum en een nieuwe inpakmachine die bestellingen zo inpakt dat we zo min mogelijk lucht vervoeren. Maar belangrijker nog vinden we bewustwording. Zo willen we klanten meer inzicht geven in de verschillende keuzes die ze hebben rondom duurzame merken in onze collectie en rondom het bezorgen.”

'We willen klanten inzicht geven in de verschillende keuzes die ze hebben'

Waarom besloten jullie mee te doen met de Award?

“De ecobox is een project waar we trots op zijn. We dachten: we proberen het gewoon! Doorgaans zijn we erg kritisch op onszelf en vinden we iets niet snel ‘goed genoeg’ om aan de grote klok te hangen, maar in dit geval vonden we dat we dit initiatief wel onder de aandacht mochten brengen. We hopen ook dat het een gesprek op gang brengt over herbruikbare verpakkingen in de fashion en retail.”

Lees hier de interviews met de andere genomineerden voor de Shopping Award Duurzaamheid:

Beeld: AdobeStock