29-09-2017 09:10 | Door: Hidde Middelweerd

Onderzoekers aan de Columbia University stellen dat meren en waterreservoirs in de Verenigde Staten 325 gigawatt aan duurzame energie kunnen produceren. Dat is bijna 70 procent van de totale energie die de Verenigde Staten momenteel produceert. Hoe? Door middel van waterdamp.

Dat meldt de University of Columbia in een persbericht. De bevindingen werden gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications.

Waterdamp

Het onderzoek limiteert zich momenteel tot experimenten in het laboratorium, maar volgens Columbia University heeft energieopwekking uit waterdamp enorme potentie. Dit proces kan namelijk dag en nacht plaatsvinden, op elk gewenst moment. Dit in tegenstelling tot het grillige karakter van zonne- en windenergie. Daarnaast kan de technologie de helft van de hoeveelheid water besparen die normaal gesproken verloren gaat door verdamping.

“We hebben de technologie om energie op te wekken uit de zon, de wind en water, maar waterdamp is net zo’n krachtig middel”, stelt Ozgur Sahin, hoofdauteur van het onderzoek, in het persbericht.

Hoe werkt het?

De machine die de onderzoekers ontwikkelen, controleert de vochtigheid in aan cabine of ruimte door middel van een sluiter die open en dicht kan. Hiermee worden bacteriële sporen gecontroleerd, die door de mate van vochtigheid uitzetten of inkrimpen. Deze samentrekking van de bacteriële sporen drijft een generator aan, die elektriciteit opwekt.

De onderzoekers waren in staat om met deze technologie een klein voertuig aan te drijven:

Toekomst

Hoewel de potentie groot is, is toepassing in de praktijk vooralsnog toekomstmuziek. De onderzoekers hopen hun technologie verder te ontwikkelen in het lab, om deze uiteindelijk te testen op een meer.

Bron: Columbia University | Foto: Shutterstock.com