24-09-2018 09:18 | Door: Hidde Middelweerd

Groene energie en circulaire spijkerbroeken hebben op het eerste gezicht helemaal niets met elkaar te maken. Energieleverancier Greenchoice en jeansmerk Mud Jeans denken daar echter heel anders over. De bedrijven slaan de handen ineen, om gezamenlijk de duurzame transitie in Nederland te versnellen.

Greenchoice en Mud Jeans opereren in twee totaal verschillende sectoren. Greenchoice levert groene en lokaal opgewekte energie uit eigen land, aan ruim 370.000 particuliere klanten en 40.000 zakelijke klanten. Mud Jeans is een duurzaam en circulair jeansmerk, dat inmiddels aan meer dan 5.000 klanten spijkerbroeken leaset en bij meer dan 300 retailers in 28 landen in de winkel hangt. Er lijkt dan ook weinig overlap te zijn tussen de duurzame bedrijven. Toch vinden Greenchoice en Mud Jeans elkaar, in hun onderliggende missies.

Marieke van den Hoek, commercieel directeur van Greenchoice: “De achterliggende gedachtes van onze producten zijn eigenlijk precies hetzelfde. We willen allebei vervuiling en verspilling van grondstoffen tegengaan en we willen allebei duurzame verandering teweegbrengen in onze sectoren. In die mentaliteit vinden we elkaar.”

Bert van Son, oprichter van Mud Jeans, sluit zich hierbij aan: “We zijn erg blij met deze samenwerking. Onze doelgroepen sluiten perfect op elkaar aan. Je kan er van uitgaan dat klanten met interesse in groene energie ook interesse hebben in circulaire spijkerbroeken en vice versa. Dat is belangrijk voor het slagen van de samenwerking. We hebben in het verleden ook weleens samenwerkingen gehad met niet-duurzame partijen, maar dat bleek zinloos.”

"De achterliggende gedachtes van onze producten zijn eigenlijk precies hetzelfde"

Creatief met weinig middelen

Juist voor partijen als Mud Jeans, die met een klein budget verandering teweeg willen brengen, zijn partnerships met partijen als Greenchoice belangrijk. “We willen ons verhaal natuurlijk aan een zo groot mogelijk publiek vertellen. Er worden jaarlijks 3 miljard (niet-circulaire) jeans geproduceerd, dus er is nog een wereld te winnen”, aldus Van Son. “We beschikken echter niet over het budget om een reclame uit te zenden na het 8 uur journaal. Dan moet je op zoek naar andere manieren om je verhaal de wereld in te slingeren.”

Ook Greenchoice maakt bewust heel weinig gebruik van reclame. “Dat bevalt supergoed en dat willen we ook zo houden”, vertelt Van den Hoek. “Maar tegelijkertijd willen wij ook een steeds groter publiek bereiken, zodat we zoveel mogelijk mensen kunnen inspireren om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Dan moet je creatief zijn en out-of-the-box denken.”

Vanwege de gedeelde missie kwamen Mud Jeans en Greenchoice elkaar op verschillende duurzame evenementen tegen. Van den Hoek: “Dan raak je al snel in gesprek over een mogelijke samenwerking. Er was meteen een klik.”

Meer lezen over inspirerende samenwerkingen? Lees ook deze interviews:

Op verschillende manieren samenwerken

De basis voor de originele samenwerking is inmiddels gelegd. De vervolgstap is om er invulling aan te geven. Zowel Van den Hoek als Van Son zien meer dan genoeg mogelijkheden. Zo ziet Van Son kansen in het verduurzamen van zijn eigen product: “We proberen alle stappen van ons productieproces zo duurzaam en verantwoord mogelijk te doen, op het gebied van mensen, chemicaliëngebruik, water en dus ook energie. Zo lijkt het ons geweldig om zonnepanelen van Solarus te leggen op de fabriek van onze partner in Tunesië. Dan kan de kennis en expertise van Greenchoice heel goed van pas komen.”

Van den Hoek ziet daarnaast mogelijkheden aan de consumentenkant: “We hopen bewustzijn te creëren bij elkaars klanten en het maken van duurzame(re) keuzes te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan het wassen van je jeans. Hoe vaak moet dat eigenlijk? En hoeveel energie wordt daarvoor gebruikt? Onze Greenchoice-app kan dat inzicht bieden.”

“Samen met Mud Jeans hopen we onze klanten dan ook op een leuke manier te informeren en inspireren, om duurzamer met hun kleding en wasbeurten om te gaan”, aldus Van den Hoek. “Maar denk ook aan specifieke acties voor klanten. Dankzij deze samenwerking kunnen we onze klanten over en weer interessante aanbiedingen doen. We snijden daarbij allebei een nieuwe klantengroep aan, die voor ons beide relevant is.”

"Om echt impact te maken, hebben we elkaar nodig"

Op weg naar duurzaam en circulair

Voor Greenchoice zijn dit soort samenwerkingen niets nieuws, al erkent Van der Hoek dat de samenwerkingen met Mud Jeans wel een hele originele is. “We hebben met de Dierenbescherming, Natuurmonumenten en Landal Greenparks bijvoorbeeld al mooie samenwerkingen lopen. Daar is de link ook niet direct duidelijk”, zegt ze. “Neem Landal Greenparks: vakantie vieren en groene energie hebben ook niet direct iets met elkaar te maken. Toch is er een mooie samenwerking ontstaan, waarbij we twee vakantiebugalows een groene make-over hebben gegeven. Binnenkort kunnen vakantievierders die huren en ervaren hoe het is om duurzaam te leven.”

“Dergelijke samenwerkingen zijn essentieel in de transitie naar een duurzamer Nederland”, vervolgt Van den Hoek. “Om echt impact te maken, hebben we elkaar nodig. Er zijn zoveel mogelijkheden om consumenten te inspireren en samen stappen te zetten, hoe klein die soms ook zijn. Al die kleine beetjes bij elkaar, maken een groot verschil. Dit soort samenwerkingen zijn creatieve voorbeelden van hoe het anders kan.”

Meer lezen over de circulaire economie? Klik hier voor een overzicht van onze laatste artikelen. 

Meer samenwerken

Greenchoice hoopt in de toekomst dan ook meer van dit soort samenwerkingen aan te gaan. Van den Hoek: “Soms begint het met leverancier zijn van elkaar en soms blijft het daar ook bij, maar we bouwen het heel graag uit. Het is belangrijk om over de grenzen van je eigen dienstverlening te kijken. Als je er voor open staat en creatief durft te zijn, kan dat tot hele mooie dingen leiden.”

Ook Mud Jeans hoopt in de toekomst meer van dit soort samenwerkingen te realiseren. “Veel van onze klanten eten veganistisch, dus daar zie ik ook kansen voor samenwerking, bijvoorbeeld met een duurzame voedselpartij”, aldus Van Son. “Maar denk bijvoorbeeld ook aan Duitsland, dat is een belangrijke markt voor ons. Ik heb de Greenchoice van Duitsland nog niet gevonden, maar het lijkt me geweldig om ook daar de handen mee ineen te slaan.”

Lees meer over de duurzame projecten van Greenchoice:

Foto: Adobe stock