03-10-2018 14:02 | Door: Hidde Middelweerd

Inkopen van duurzame energie is zonder meer een duurzame stap. De overtreffende trap is echter zelf eigenaar en leverancier worden van je eigen duurzame energie. Het Nederlandse ServiceHouse maakt dit voor iedereen mogelijk, door klanten eigenaar te maken van een eigen stukje zonnepark of een windmolen. Mede-oprichter Dirk Koelewijn: “Op die manier ben je verzekerd van écht duurzame energie.”

“Iedereen die duurzaam energieleverancier wil zijn, moet dat ook kunnen worden”, vindt Koelewijn. De oprichter van ServiceHouse ziet dat als een belangrijke volgende stap in de energietransitie. “Niet iedereen beschikt echter over een geschikt dak voor zonnepanelen of heeft de financiële middelen om zelf duurzame energie op te wekken.”

Voor klanten en organisaties die toch serieus met duurzame energie aan de slag willen, werd daarom ServiceHouse in het leven geroepen.

“Iedereen die duurzaam energieleverancier wil zijn, moet dat ook kunnen worden”

Duurzame energie

ServiceHouse is naast een duurzame energieleverancier ook een bedrijf dat duurzame energieprojecten realiseert, met een focus op zonne- en windenergie en producten. Ook levert zij diensten op het gebied van duurzame mobiliteit. Het bedrijf gaat als duurzame energieleverancier een stap verder dan andere partijen. ServiceHouse stelt klanten namelijk in staat om mede-eigenaar te worden van een stukje zonnepark of windmolen.

De groene en duurzame stroom die dat stukje van het duurzame energieproject opwekt, kan de klant vervolgens zelf gebruiken om zijn eigen elektriciteitsverbruik te verduurzamen. “De kilowatturen van jouw stukje zonnepark of winmolen worden verrekend met je energienota”, legt Koelewijn uit. “Op die manier weet je dus honderd procent zeker dat je groene stroom ook echt groen en duurzaam is. Je hebt het immers zelf geproduceerd.”

Windmolens delen

Een voorbeeld van deze opzet is Windcentrale, een dochteronderneming van ServiceHouse, die klanten delen van windmolens aanbiedt. Windcentrale realiseert weliswaar de nieuwe windmolens, maar is er expliciet geen eigenaar van; dat zijn de consumenten die een zogeheten Winddeel aanschaffen. Wie een Winddeel aanschaft, wordt daarmee eigenaar van een stukje windmolen. De kilowatturen die dat Winddeel maandelijks opwekt, wordt daarom elke maand met de energierekening verrekend. Daarmee betaalt de initiële investering, van € 233 per winddeel, zich in de loop der tijd terug. Volgens Koelewijn realiseert de consument zelfs een duurzaam en groen rendement van ongeveer 6 procent per jaar.

Het concept slaat aan. Koelewijn: “Op 1 oktober komen er drie nieuwe, grote windmolens op de markt, die we opknippen in 30.000 Winddelen, van elk 500 kilowattuur. Die gaan we actief aan de man brengen bij consumenten en klein zakelijke klanten. Dit zijn nieuwe concepten in de energiewereld, die de energietransitie gaan versnellen.”

Lees ook:

Zelf energieleverancier worden

Grote klanten en organisaties kunnen er bij ServiceHouse ook voor kiezen om zelf aanbieder van duurzame energie te worden. Een eigen energielabel stelt ze in staat om onder eigen naam groene stroom en gas te leveren aan hun achterban. “Daarmee creëer je waarde voor je klanten en jezelf”, vertelt Koelewijn. “Je biedt ze immers groene energie aan waarvan de duurzame herkomst vaststaat, tegen een scherp tarief. Met het aanbieden van deze dienst, versterk je als organisatie dus je klantrelaties en realiseer je toegevoegde waarde.”

ServiceHouse neemt hierbij de volledige back office voor zijn rekening, vertelt Koelewijn. Dit houdt in dat de dienstverlener alle onderliggende taken en diensten, van de inkoop en levering van energie tot de facturatie en incasso, voor zijn rekening neemt.

Volgens Koelewijn is dat tegenwoordig een onmisbare dienst, zeker voor kleine spelers die toch als duurzame energie-aanbieder aan de slag willen, zoals lokale energiecoöperaties en nieuwe toetreders op de energiemarkt. “Energieleverancier word je niet zomaar, dat is een complex proces met veel regel- en wetgeving”, legt hij uit. “Er worden steeds meer eisen aan gesteld, dus de complexiteit neemt ook elk jaar toe. Daarnaast wordt de cost to serve per klant veel te hoog als je slechts een beperkt aantal klanten hebt. ServiceHouse heeft inmiddels meer dan 100.000 klanten: als energielabel-klant van ServiceHouse maak je dus automatisch gebruik van dat schaalvoordeel.”

"Energieleverancier word je niet zomaar, dat is een complex proces"

Volgende stap in de energietransitie

Volgens Koelewijn zijn producten en diensten als deze de volgende stap in de energietransitie. “Het is een veel verder gaande vorm van verduurzaming dan enkel duurzame energie afnemen bij je energieleverancier”, legt hij uit. “Natuurlijk is dat ook een duurzame stap, maar je hebt als klant vaak geen zicht op hoe groen die stroom eigenlijk is en waar het vandaan komt.”

“In veel gevallen wordt elektriciteit namelijk ‘vergroend’ met certificaten (Garanties van Oorsprong, red.) uit het buitenland”, vervolgt hij. “Je kan je afvragen hoe duurzaam dat is. Wanneer er in Nederland groencertificaten verhandeld worden van een Duits windpark, betekent dat in feite dat Duitsers die deze elektriciteit daadwerkelijk gebruiken, gebruik maken van grijze stroom.”

Participatie door crowdfunding

In de opzet van ServiceHouse is daar geen sprake van, aldus Koelewijn. Wanneer klanten eigenaar worden van een deel van bijvoorbeeld een zonnepark, weten ze dat de kilowatturen van dat deel 100 procent groen en duurzaam zijn. Inmiddels heeft ServiceHouse verschillende duurzame energieprojecten op deze manier gerealiseerd, zoals een zonnestroominstallatie op het dak van het distributiecentrum van Volkswagen in Leusden.

Het meest recente project van de dienstverlener kwam echter op een andere manier tot stand. Op het dak van de fabriek van Nederlandse fietsfabrikant Gazelle werd een zonnestroom-systeem van 860 kilowattpiek gerealiseerd. Het systeem telt 2.842 zonnepanelen en is daarmee goed voor een jaarlijkse opbrengst van 730 megawattuur.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat omwonenden ook bij dit project mede-eigenaar konden worden van het zonne-energiesysteem. Door onzekerheid rondom de postcoderoosregeling en de toekomstige aantrekkelijkheid ervan kon die opzet echter niet doorgaan. Er is en blijft te veel onzekerheid over de hoogte van de energiebelasting op elektriciteit.

“We vonden het echter wel belangrijk dat men op een of andere manier kon participeren. Daarom hebben we een obligatielening uitgezet voor de installatie en exploitatie van de zonnepanelen, in combinatie met een SDE+-subsidie”, aldus Koelewijn. ServiceHouse startte daarom een crowdfunding-campagne van € 660.000 op DuurzaamInvesteren.nl, die binnen 4 minuten succesvol werd afgesloten.

Echt duurzame energie

Toch hoopt Koelewijn in de toekomst vooral duurzame energieprojecten te realiseren waarbij klanten op een directe manier mede-eigenaar van duurzame energieprojecten kunnen worden en de opwek maandelijks verrekend krijgen op hun energienota: “Als iedereen op deze manier verantwoordelijkheid neemt voor de verduurzaming van zijn eigen elektriciteitsgebruik, maak je een grote en belangrijke stap in de energietransitie.”

Foto: Adobe stock