09-10-2018 09:00 | Door: Hidde Middelweerd

Greenchoice zit in de lift, met als meest recente wapenfeit de overname van Qurrent. Hierdoor voorziet de groene energieleverancier nu meer dan 500.000 klanten van groene stroom. DuurzaamBedrijfsleven sprak uitgebreid met Evert den Boer, CEO van Greenchoice, over de ambities van het groene bedrijf, het belang van samenwerking en de Nederlandse energietransitie. “De tijd van praten is wat ons betreft voorbij.”

Den Boer ziet de overname van Qurrent als een belangrijke stap, voor Greenchoice én de energietransitie in Nederland. De schaalgrootte die Greenchoice ermee bereikt is volgens hem namelijk essentieel om de energietransitie te versnellen: “De Nederlandse energiemarkt heeft behoefte aan een donkergroene speler die sterk in zijn schoenen staat en laat zien wat er mogelijk is. We zien onszelf als de aangewezen partij om die rol te vervullen. De tijd van praten is wat ons betreft voorbij.”

"De tijd van praten, is wat ons betreft voorbij. Niet lullen, maar poetsen”

Hoe staat het ervoor met de overname van Qurrent, is die al helemaal rond?

“De aandelen zijn op 1 oktober overgedragen. Nu moeten we vorm geven aan de integratie van beide partijen. Er zijn verschillende scenario’s mogelijk: gaan we onder twee merken verder of juist niet? Daar moeten we over nadenken.”

“Alle stoplichten staan in ieder geval op groen voor een succesvolle integratie. We zijn allebei jonge bedrijven met dezelfde missie: de Nederlandse energietransitie versnellen. Zowel bij Greenchoice als Qurrent werken uitsluitend mensen die ook voor de volle honderd procent achter die missie staan. Dat gaat ons enorm helpen; we zijn al voor 90 procent hetzelfde. Ik praat daarom ook liever over een samenwerking dan over een overname, dat klinkt een stuk sympathieker.”

Wat betekent deze samenwerking precies voor Greenchoice?

“Greenchoice heeft momenteel zo’n 400.000 klanten. Qurrent heeft er ongeveer 120.000. Dat betekent dat we gezamenlijk ruim een half miljoen Nederlanders van groene stroom gaan voorzien. De groene stroom die Greenchoice levert, wordt op meer dan 400 Nederlandse locaties opgewekt. Daar komen nu ruim 100 locaties van Qurrent bij. Met andere woorden: we maken een enorme schaalsprong.”

Waarom is dat belangrijk?

“De Nederlandse energiemarkt is erg gefragmenteerd, zeker als het gaat om duurzame energie. We kennen bijna 40 energieleveranciers in Nederland, terwijl ongeveer driekwart van de markt nog steeds in handen is van een handjevol traditionele spelers. Die fragmentatie zet een rem op de energietransitie, want de traditionele spelers gaan echt het verschil niet maken.”

“Kleine duurzame spelers gaan dat individueel van elkaar echter ook niet doen. Als je te klein bent, ben je ook niet winstgevend genoeg om de investeringen te doen waar de energietransitie om vraagt. Er is behoefte aan een sterke, donkergroene speler, die wél fors kan investeren in de energietransitie. Greenchoice is in mijn ogen de aangewezen partij om die rol te vervullen.”

“Door onze krachten te bundelen met Qurrent worden we operationeel efficiënter en winstgevender. Greenchoice was al winstgevend, maar met meer dan 500.000 klanten bereiken we een nog winstgevendere schaalgrootte. Dat stelt ons in staat om steeds meer te investeren in groene stroom.”

"Zoveel mogelijk zonnepanelen op daken is voor ons een hele belangrijke pijler in de energietransitie"

Hoe geven jullie invulling aan die rol?

“We investeren bijvoorbeeld meer en meer in zonne-energieprojecten op daken. Dat kunnen we nu nog verder opschroeven. Zoveel mogelijk zonnepanelen op daken is voor ons een hele belangrijke pijler in de energietransitie. Er is nog zoveel onbenut potentieel op de Nederlandse daken; dat moet prioriteit krijgen boven grootschalige zonneweides op landbouwgronden. Die kunnen immers ook voor andere belangrijke doeleinden gebruikt worden.”

“Een ander voorbeeld: de gemeente Amsterdam heeft onlangs een bijzondere tender uitgezet, die wij hebben gewonnen. We leveren de aankomende 15 jaar groene stroom aan de gemeente, uit windmolens die nog gebouwd moeten worden. Om dergelijke contracten in de wacht te slepen, moet je een sterke speler zijn, met een bepaalde schaalgrootte. Daar draagt de samenwerking met Qurrent enorm aan bij.”

Neemt de samenwerking ook andere voordelen met zich mee?

“Greenchoice en Qurrent zetten beiden fors in op lokale energiecoöperaties. We geloven allebei dat de revolutie van onderaf moet komen en energiecoöperaties zetten die revolutie in gang. Qurrent heeft hier (net als Greenchoice) al heel veel in gedaan, zoals het realiseren van een Buurtmolen in Friesland.”

“Gezamenlijk steunen we meer dan 100 energiecoöperaties. Door onze krachten te bundelen, versterken we ook op dit gebied onze positie en kunnen we nóg meer energiecoöperaties ondersteunen.”

Lees ook ons andere inrterview met Greenchoice:

Hoe belangrijk is samenwerking voor Greenchoice?

“Ik ben van mening dat samenwerking onmisbaar is in de energietransitie. De energiewereld is van oudsher een gecentraliseerde industrie en veel traditionele partijen benaderen de markt ook vanuit die gedachte. Bij Greenchoice zetten we juist in op lokaal en decentraal. Daarmee zwemmen we tegen de stroming in. Om daar toch vorm aan te geven, moet je samenwerkingen aangaan, anders red je het simpelweg niet.”

“Daarnaast geloof ik dat het heel natuurlijk is voor missiegedreven bedrijven om de samenwerking aan te gaan met gelijkgestemden. Als je oprecht voor je missie staat, vind je elkaar vanzelf en zijn concurrentieverhoudingen ondergeschikt aan het slagen van je missie. Ik vind het prachtig dat we al zoveel bedrijven hebben gevonden met een vergelijkbare missie, zoals Landal Greenparks, Mud Jeans, DuurzaamInvesteren en nu Qurrent.”

Liggen er samenwerkingen met andere energieleveranciers in het verschiet?

“De samenwerking met Qurrent is voor ons een heel groot project. Daar gaan we nu eerst een succes van maken. Er zijn dus zeker geen andere plannen op dit gebied.”

"Zeggen dat Nederland ‘van gas los’ moet en er een jaartal aan hangen, is niet langer voldoende"

In ons vorige interview stelde je dat de Nederlandse energietransitie nog veel sneller moet. Zie je die versnelling al?

“In onze klantengroep zien we heel veel beweging. De vraag naar warmtepompen en zonnepanelen stijgt bijvoorbeeld heel erg snel. Op het gebied van zonne-energie doen we dit jaar vier keer zoveel als het jaar daarvoor. Dat toont aan dat er iets gaande is. Steeds meer Nederlanders kiezen voor duurzame energie. Dat zie ik bijvoorbeeld binnen onze eigen organisatie. Toen ik drie jaar geleden begon bij Greenchoice, waren we een kleine 200 man. Nu zijn dat er 400. Dat zijn positieve ontwikkelingen.”

“Tegelijkertijd gaat het nog steeds niet snel genoeg. Er wordt nog steeds heel veel gepraat in Nederland, maar wat mij betreft is de tijd van praten voorbij. De technieken zijn er en het kan economisch uit. Gewoon aan de slag dus.”

Om het toch nog even over praten te hebben: wat vind je van het Klimaatakkoord zoals hij nu op tafel ligt?

“Ik ben er positief over, de ambities zijn bijzonder hoog. Dat is een belangrijke stap vooruit. Maar het gaat nog steeds om onderhandelingen aan tafels, terwijl het aan de implementatiekant moet gebeuren. Met alleen ambities verander je de wereld niet. Zeggen dat Nederland ‘van gas los’ moet en er een jaartal aan hangen, is niet langer voldoende.”

“Dat baart me wel zorgen: er is een gat ontstaan tussen wat er geroepen wordt en wat er daadwerkelijk in de praktijk gebeurt. Dat gat is nog nooit zo groot geweest als nu. Om hem te dichten, moeten we aan de slag. Of om het op z’n Rotterdams te zeggen: niet lullen, maar poetsen.”

Welke rol zie je daarin weggelegd voor Greenchoice?

“Precies dat: concreet laten zien dat het kan. Daarin kunnen wij ons onderscheiden. Zonnepanelen, warmtepompen, isolatie; het zijn spannende beslissingen voor mensen. Maar als je laat zien dat het kan, en dat verduurzaming eigenlijk helemaal niet zo spannend is, neem je steeds meer mensen mee in de energietransitie.”

Lees ook ons eerdere interview met Den Boer, CEO Greenchoice:

Foto: Greenchoice