15-02-2019 07:30 | Door: Hidde Middelweerd

Weleens van het Activiteitenbesluit milieubeheer gehoord? En de bijbehorende informatieplicht? De kans is groot dat het antwoord ‘nee’ is op beide vragen. Dat is zorgelijk, stelt Bas van den Brenk, directeur van energie-adviesbureau Klimaatroute: “Een groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven is verplicht om aan deze regelingen te voldoen en moet het liefst vandaag nog aan de slag.”

In een notendop: het Activiteitenbesluit milieubeheer verplicht een groot aantal bedrijven om maatregelen te treffen op het gebied van energiebesparing en -efficiëntie. Deze maatregelen zijn vastgelegd in de Erkende Maatregelenlijst energiebesparing en verschillen per bedrijfstak. Ondernemers die meer dan 50.000 kilowattuur elektriciteit of 25.000 kubieke meter aardgas gebruiken, moeten aan alle maatregelen binnen hun bedrijfstak voldoen.

 Dat klinkt heftig, maar in de praktijk valt het mee. Van den Brenk: “Het gaat om behapbare investeringen, met een terugverdientijd van 5 jaar of minder. Denk aan het installeren van bewegingsmelders, het isoleren van je spouwmuur of het vervangen van tl-buizen door ledverlichting. Het zijn investeringen waar je direct beter van wordt.”

Voldoen aan de informatieplicht

Dit jaar komt daar een extra verplichting bij: de informatieplicht. Dit betekent dat bedrijven hun energiehuishouding in kaart moeten brengen en aan de overheid moeten rapporteren over de energiebesparende maatregelen die ze tot op heden hebben getroffen. En dat allemaal vóór 1 juli van dit jaar. Doe je dat niet? Dan zitten daar hoogstwaarschijnlijk sancties aan vast, al is nog niet bekend om welke sancties het zal gaan.

Maar waarom moeten bedrijven eigenlijk aan deze informatieplicht voldoen? Van den Brenk vindt het slim en nodig dat deze regeling er is, legt hij uit: “Door bedrijven te verplichten om hun energiehuishouding in kaart te brengen, wordt meteen inzichtelijk wat het laaghangende fruit is op het gebied van energiebesparing. Dat draagt enorm bij aan de energietransitie waar we momenteel in zitten. Want als we het laaghangende fruit al niet eens plukken, waar zijn we dan mee bezig? Ook de ondernemer zelf heeft er profijt van; het gaat immers om investeringen waar je op korte termijn beter van wordt.”

Niet op de hoogte

Een groot probleem is echter dat veel ondernemers niet eens op de hoogte zijn van de informatieplicht, laat staan of ze er aan moeten voldoen. En dat terwijl de deadline al aardig in de buurt komt. Dat moet anders, stelt Van den Brenk: “Ondernemers moeten weten wat hen boven het hoofd hangt. Ruim 125.000 bedrijven moeten voor 1 juli een rapportage inleveren en dat is best een complex proces. Velen zullen daarom hulp nodig hebben en het is nog maar de vraag of ze die tijdig inschakelen.”

'Ruim 125.000 bedrijven moeten voor 1 juli een rapportage inleveren'

Van den Brenk ziet daarin een belangrijke taak weggelegd voor zowel de overheid als brancheorganisaties, om bedrijven zo goed mogelijk te informeren over de verplichtingen die voor hen gelden. “Breng die boodschap zo duidelijk mogelijk over”, zegt hij.

Hulp nodig

De kans is groot dat veel bedrijven inderdaad hulp nodig hebben om aan de informatieplicht te  voldoen. Van den Brenk omschrijft het als belastingaangifte doen, maar dan op een manier zoals je het nog nooit eerder hebt gedaan én waarbij je te maken krijgt met complexe materie. “Als je thuis bent in die materie of een technische achtergrond hebt, kan je zelf aan de slag. Maar het kost veel tijd en je mag geen fouten maken,” aldus Van den Brenk.

Hij raadt ondernemers dan ook aan om hulp in te schakelen. Klimaatroute werd opgericht met precies dat doel: ondersteuning en begeleiding van het bedrijfsleven, particulieren en sportverenigingen op het gebied van energiebesparing en -efficiëntie. “Dat begint met gedegen advies, maar de ervaring leert dat mkb’ers ook in de uitvoering hulp kunnen gebruiken”, aldus Van den Brenk.

Kansen grijpen met de EnergieFitScan

Klimaatroute biedt hulp bij het voldoen aan het Activiteitenbesluit milieubeheer en de informatieplicht, zowel als servicepartner van Essent als onafhankelijke speler. Een adviseur voert op locatie een zogeheten EnergieFitScan uit, die inzichtelijk maakt aan welke energiebesparingen een klant wettelijk moet voldoen en hoe ver hij daarin is. “Daarnaast maken we inzichtelijk waar de kansen tot verdere energiebesparing liggen en hoe je die kan grijpen”, licht Van den Brenk toe.

'Het gaat om behapbare investeringen, met een terugverdientijd van 5 jaar of minder'

Ook op het gebied van de informatieplicht zet Klimaatroute samen met Essent in op volledige ontzorging, door middel van de InfoPlichtService. Klanten kunnen Klimaatroute machtigen om het rapport in te vullen, dat ze moeten indienen om aan de informatieplicht te voldoen. Tijdens het bezoek van de adviseur wordt het hele pand nagelopen, worden de verplichte maatregelen in kaart gebracht en wordt het rapport meteen opgemaakt en ingediend. Van den Brenk: “Als de adviseur de deur uitloopt, voldoe je dus gegarandeerd aan de informatieplicht.”

Dat betekent echter niet dat ondernemers daarna achterover kunnen leunen: “Het rapport laat vaak zien dat veel maatregelen nog niet zijn genomen. Dan begint dus het echte werk.”

Verantwoordelijkheid nemen

In maart komen er geactualiseerde erkende maatregelen voor energiebesparing en kunnen ondernemers zelf aan de slag of hulp inschakelen. Van den Brenk benadrukt het belang hiervan: “Het bedrijfsleven neemt een groot deel van het Nederlandse energiegebruik voor zijn rekening. Tegelijkertijd kan het enorme impact maken door het laaghangende fruit te pakken: kleine investeringen met grote energiebesparingen tot gevolg. We hebben economisch gezien een aantal goede jaren gehad, dus die verantwoordelijkheid kunnen (en moeten) ondernemers ook pakken. Zo kunnen we in principe morgen al verschil maken.”

Aan onwil ligt het overigens niet, ziet Van den Brenk in de praktijk: “Ondernemers willen echt wel en zien ook steeds meer in dat energiebesparende maatregelen ook financiële voordelen bieden. Er is alleen nog veel onwetendheid over wat er precies gedaan kan worden en hoe je daarmee van start gaat.”

“Daarnaast hebben veel ondernemers simpelweg geen tijd om zich hiermee bezig te houden”, besluit hij. “Ze zijn al druk genoeg met hun eigen onderneming en klanten. Laat je dus vooral helpen.”

Lees ook:

Foto: Adobe stock (hoofd), Klimaatroute (tekst)