18-04-2019 07:30 | Door: Hidde Middelweerd

Greenchoice begon in 2001 als kleine vis in de energievijver, die graag tegen heilige huisjes schopte en als een van de eersten een duurzamer geluid liet horen. Inmiddels telt de groene energieleverancier zo’n 550.000 klanten en heeft zich langzaamaan ontwikkeld tot onderdeel van die gevestigde orde. Dat leidt logischerwijs tot veranderingen binnen het bedrijf. Maar één ding blijft kaarsrecht overeind staan, stelt commercieel directeur Marieke van den Hoek, en dat is de groene missie.

Greenchoice werd onlangs uitgeroepen tot het meest duurzame energiemerk van Nederland, door de Sustainable Brand Index. Dat was het resultaat van een onderzoek onder duizenden consumenten. “We zijn opgericht met de missie om Nederland echt groener te maken”, licht Van den Hoek toe. “Die missie komt terug in alles wat we doen en alle besluiten die we nemen. Het feit dat we nu zijn uitgeroepen tot het meest duurzame energiemerk laat zien dat consumenten dat erkennen en zien. Daar ben ik heel trots op.” 

Greenchoice en Qurrent: een gouden duo

Sinds oktober van vorig jaar mag Greenchoice zich met recht de gróótste groene energieleverancier van Nederland noemen. Toen werden alle aandelen van groene concullega Qurrent overgenomen. De bedrijven gaan sindsdien onder één vlag verder, wat het totale klantenbestand van Greenchoice op zo’n 550.000 brengt.

Het merk Qurrent bestaat nu nog, maar daar komt in de aankomende maanden verandering in. De naam zal langzaamaan van het toneel verdwijnen, waardoor één merk (Greenchoice) overblijft. “Greenchoice en Qurrent hebben zoveel overlap met elkaar, dat het logisch is om vanuit één merk verder te bouwen. Dat is Greenchoice geworden”, verklaart Van den Hoek. “Greenchoice bestaat al langer, heeft een hogere naamsbekendheid en een betrouwbaar imago dat we graag willen behouden.”

'We zijn opgericht met de missie om Nederland echt groener te maken'

De energieleveranciers worden in de aankomende maanden samengevoegd. Een flinke klus, waar beide bedrijven momenteel middenin zitten, maar Van den Hoek verwacht geen problemen. “We vinden elkaar in onze missie: de energietransitie in Nederland versnellen”, zegt ze. “Daarnaast zien we de lokale, coöperatieve beweging allebei als het belangrijkste middel om dit voor elkaar te krijgen: een energietransitie van onderaf, zeg maar. Omdat we in onze missies volledig op één lijn zitten, matchen onze bedrijfsculturen ook. Dat maakt het allemaal een stuk gemakkelijker.”

Een ander punt waar Greenchoice en Qurrent elkaar vinden, is klanttevredenheid. Voor Greenchoice is dit sinds de oprichting van het energiebedrijf al een essentiële sleutel tot succes. De energieleverancier mocht al verschillende prijzen in ontvangst nemen voor zijn inspanningen op dit gebied, met de bekroning vanuit de Sustainable Brand Index als meest recente wapenfeit. “De klant tevreden houden is en blijft een van onze belangrijkste bedrijfsdoelstellingen”, licht Van den Hoek toe. “We vinden het erg belangrijk om een goede relatie te hebben met onze klanten; dankzij hen kunnen we namelijk blijven werken aan onze groene doelen en met een glimlach realiseer je nu eenmaal sneller verandering.”

Groot, groter, grootst

Het merk Qurrent zal uiteindelijk verdwijnen, maar wat betekent deze schaalsprong voor het merk Greenchoice? Voor Van den Hoek is dat simpel: meer autoriteit en meer impact op de Nederlandse energietransitie. “Hoe meer mensen zich achter ons scharen, hoe groter de vuist is die we kunnen maken”, licht ze toe. “Greenchoice heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een stabiel en betrouwbaar merk. Voeg daar de rebelse elementen van Qurrent aan toe en je krijgt een duurzaam supermerk, waarmee we nog sterker naar buiten kunnen treden.”

'Als het praten te gefragmenteerd gebeurt, loop je het risico dat het bij praten blijft'

Dat de autoriteitspositie van Greenchoice steeds sterker wordt, merkt Van den Hoek nu al. De energieleverancier wordt bijvoorbeeld steeds vaker gevraagd om mee te denken over bepaalde zaken. Zo sloeg het onlangs de handen ineen met Natuur & Milieu en CE Delft, om onderzoek te doen naar de kosten voor huishoudens om van het gas af te gaan. De conclusie waar Greenchoice naar aanleiding van dit onderzoek voor pleit: verdeel deze afsluitkosten over alle huishoudens, zodat meer huiseigenaren gestimuleerd worden om die stap te zetten en de kosten eerlijk verdeeld worden. Emile Püttmann, adviseur sectorontwikkelingen van Greenchoice, lichtte dit eerder toe in een persbericht: “Nederlanders worden opgeroepen om van het gas af te gaan, vanwege het klimaat en de situatie in Groningen. Maar wie gehoor geeft aan die oproep, krijgt nu een factuur in plaats van een bedankje.”

Van den Hoek merkt dat de schaalgrootte van Greenchoice ervoor zorgt dat dergelijke onderzoeken tegenwoordig eerder opgepakt worden, bij meer mensen terecht komen en voor meer discussie zorgen. Een belangrijke ontwikkeling, stelt ze: “Er wordt veel gepraat in de energietransitie en dat is ook belangrijk. Maar als dat gefragmenteerd gebeurt, loop je het risico dat het ook bij praten blijft. Het is dus belangrijk dat een klein aantal opinieleiders opstaat, uit verschillende hoeken van de Nederlandse energietransitie, die bepaalde zaken in beweging kunnen zetten. Daar willen wij er één van zijn. Door onze groei kunnen we die rol steeds beter vervullen.”

Greenchoice groeit sinds 2001 gestaag, dat laat zien dat we stevig in onze schoenen staan”, vervolgt ze. “Daarnaast zijn we missie-gedreven en hebben veel kennis huis. Dat zijn allemaal ingrediënten voor beslissers en stakeholders om ons serieus te nemen.”

De energietransitie leeft

Het groeiende klantenbestand vergroot niet alleen de autoriteitspositie van Greenchoice. Het laat ook zien dat de energietransitie leeft in Nederland en dat er goede stappen richting de doelstellingen van de energieleverancier worden gezet. “Die blijven dan ook hetzelfde”, benadrukt Van den Hoek.

Een 100 procent duurzame energievoorziening is en blijft de stip op de horizon voor Greenchoice. En het liefst zo snel mogelijk. Om dit te bewerkstellingen, blijft de lokale energietransitie een essentieel onderdeel van de strategie van het bedrijf. Door eigen opwek te stimuleren en lokale energiecoöperaties te ondersteunen, krijgt de energietransitie van onderaf tractie.

'Duurzame energie is geen uitzondering meer; het is een basisbehoefte aan het worden'

Dit gaat de goeie kant op. Inmiddels wekken meer dan 100.000 klanten van Greenchoice ook zelf energie op. De energieleverancier is daarnaast partner van meer dan honderd lokale energiecoöperaties. Een recent voorbeeld van de impact die zo’n coöperatie kan maken, is zonnepark Welschap. Dit zonnepark op het terrein van vliegbasis Eindhoven telt 11.040 zonnepanelen en werd volledig gefinancierd door lokale leden van het energieproject. Het is daarmee het grootste zonnepark van Nederland dat door een energiecoöperatie is gerealiseerd.

“Dat zijn prachtige signalen: het laat zien dat de energietransitie leeft”, reageert Van den Hoek. “Duurzame energie is geen uitzondering meer; het is een basisbehoefte aan het worden. Steeds meer mensen laten zien dat ze het belangrijk vinden.”

Hoe word je de groenste?

Greenchoice zal zich daarom ook in de toekomst blijven inzetten om de energietransitie te versnellen, met een intrinsieke missie als uitgangspunt. Volgens Van den Hoek is het juist die missie die ervoor zorgde dat het energiebedrijf door de Sustainable Brand Index als duurzaamste werd beoordeeld. “Je kunt duurzaamheid als een strategie over je bedrijfsvoering leggen (en daar is niks mee), maar dat leidt uiteindelijk tot andere resultaten dan wanneer het je missie is. Als dat zo is, zit het in namelijk elke porie van je bedrijf en straal je het uit met alles wat je doet. Onder de streep leidt dat simpelweg tot meer impact.”

Hoofdafbeelding: Adobe Stock | Portretfoto: Greenchoice