11-03-2020 16:02 | Door: Marc Seijlhouwer

Als eerste provincie heeft Zeeland gisteren de Regionale Energiestrategie (RES) gepubliceerd. Het is een rapport vol plannen om de klimaatdoelen van Parijs in 2050 te halen. Zeeland blijkt een lastige provincie om te verduurzamen, maar als de provincie hard aan de weg timmert zijn de doelen haalbaar.

De Regionale Energiestrategie (RES) vormt de ruggengraat van de Nederlandse klimaatplannen. Uiteindelijk zal een groot deel van het klimaatbeleid op regionaal niveau worden uitgevoerd. De overheid wees dertig regio's aan waarvan Zeeland er één is. De provincie komt nu met concrete plannen om alles te verduurzamen: woningen, mobiliteit, industrie en elektriciteitsvoorziening.

Duurzaam Zeeland

Elke categorie heeft in het 133 pagina's tellende rapport een eigen strategie. Niet elk onderdeel van Zeeland is even makkelijk te verduurzamen. Zo liggen de 185.000 woningen in de provincie relatief ver uit elkaar en is er weinig nieuwbouw. Dat maakt duurzame verwarming van die huizen lastig. Voor een warmtenet moeten huizen immers dicht bij elkaar én bij een warmtebron liggen. "Het opzetten en exploiteren van warmtenetten is in Zeeland complexer dan in sommige andere delen van het land," aldus de samenvatting van het rapport. En voor elektrische verwarming met een warmtepomp is goede, moderne isolatie een 'must'.

Lees ook: Zeeland bespaart energie met restwarmte

Zeeland wil in 2030 al dat de huizen 34 procent minder CO2 uitstoten ten opzichte van 2017. Omdat duurzame warmte lastig is, zal de provincie aanvankelijk vooral inzetten op betere isolatie en het efficiënter maken van bedrijfsprocessen. Ondertussen werken de gemeenten aan een lokaal warmteplan. Zeeland is in ieder geval niet van plan om versneld van het aardgas af te gaan: "Iedereen moet de energietransitie mee kunnen maken. We stellen het afkoppelen van het aardgas uit tot we zeker weten dat dit voor die wijk de beste oplossing is en er een betrouwbaar en betaalbaar alternatief is", staat in het rapport.

Elektrische auto's

Ook qua mobiliteit is Zeeland naar eigen zeggen een lastige provincie. "Zeeland is een regio met een bovengemiddeld particulier autobezit. Er is nu nog geen Zeeland-dekkende laadinfrastructuur. Ook biedt de huidige OV-infrastructuur nog lang niet altijd een duurzaam alternatief", aldus het rapport.

Lees ook: In Zeeland gebruiken bedrijven oude gasleiding voor waterstof

De provincie staat op het gebied van duurzaam vervoer dus nog aan het begin, en in het rapport staan maar liefst 14 actiepunten om de mogelijkheden van duurzamere mobiliteit te verkennen. Zo moet met gemeenten en burgers bepaald worden waar het best laadpunten voor elektrische auto's kunnen komen. Het aantal zakelijk gereden kilometers moet gehalveerd worden, en bedrijven moeten meer gebruik gaan maken van deelauto's.

Windenergie in Zeeland

Zeeland wil in de toekomst een twaalfde van de duurzame energie in Nederland opwekken, precies in lijn met de landelijke ambities. Daarom heeft de provincie al een aantal plekken voor windmolens aangewezen op land én zijn er plannen voor offshore windparken. Daarnaast wil Zeeland het vele water in de provincie gebruiken om energie op te wekken en komen er nog meer zonneweides.

Op die manier wekt de provincie straks 700 megawatt aand windenergie op en maximaal 1.000 megawatt aan zonne-energie, vooral door meer zonnepanelen op daken neer te leggen. Hoeveel waterenergie (in de vorm van getijden- of stromingsenergie, zoet-zoutenergie en thermische energie) de provincie kan opwekken moet komende tijd onderzocht worden.

Lees ook: Zeeland heeft een testcentrum voor getijdenenergie

Concrete klimaatplannen

De ambities van de Zeeuwse RES maken de klimaatplannen van Nederland een stukje concreter. De komende tijd zullen meer regio's volgen. Zeeland zal elke twee jaar de RES evalueren en updaten zodat duidelijk wordt welke delen wel en niet haalbaar blijken.  

Bron: Provincie Zeeland | Beeld: NASA