15-11-2017 07:04 | Door: Rianne Lachmeijer

Zakelijke klanten van ABN AMRO krijgen inzicht in de verduurzamingskansen van hun bedrijfsvoering met de software van EcoChain Technologies. “Groene bedrijven zijn in de regel succesvoller dan concurrenten,” zegt Boudewijn Mos van EcoChain.

Dat meldt ABN AMRO in een persbericht.

Met de software van EcoChain worden, naast de milieu footprint, onder andere alle grondstof- en energiestromen van zakelijke klanten van ABN AMRO in kaart gebracht. Zo wordt voor bedrijven snel inzichtelijk waar in de productieketen de grootste milieu-impact tot stand komt.

Vervolgens wordt met behulp van een analyse bepaald welke verduurzamingsopties er zijn, wat die opleveren, en hoe die kunnen worden gefinancierd. De software van EcoChain biedt een alternatief voor lijvige levenscyclusanalyse (LCA)-rapporten.

‘Groene bedrijven zijn succesvoller’

“Groene bedrijven gaan slimmer om met energie en grondstoffen, trekken vanwege hun imago gemakkelijker talent aan en kunnen vaak betere prijzen vragen voor hun duurzame producten. Hierdoor zijn ze in de regel succesvoller dan concurrenten,” zegt Boudewijn Mos, Directeur Business Development EcoChain Technologies, in het persbericht.

“In deze samenwerking maakt ABN AMRO het ook nog eens mogelijk eventueel benodigde investeringen gunstig te financieren. We zijn ervan overtuigd dat de bedrijven in deze pilot de vruchten zullen plukken van de verduurzaming.”

Circulaire ambitie

ABN Amro wil een voortrekkersrol vervullen in de transitie naar een meer circulaire economie. Daarom heeft de bank zich tot doel gesteld in 2020 minimaal € 1 miljard beleggen in circulariteit, wat leidt tot minimaal 1 mln ton CO2-reductie.

Vanaf november gaat een pilot van start met tien bedrijven uit de agrarische en de industriële sector. Na de testfase wordt de aanpak mogelijk aangescherpt en breder aangeboden.

Lees ook:

 

Bron: ABN AMRO | Afbeelding: Shutterstock.com