01-03-2018 07:05 | Door: Rianne Lachmeijer

De omschakeling naar de circulaire economie versnellen. Dat was één van de doelen die ABN AMRO wilde bereiken met de ontwikkeling van circulair paviljoen Circl. In het rapport dat ABN AMRO vandaag publiceert, deelt de bank haar ervaringen.

Download het rapport

ABN AMRO heeft bij de ontwikkeling van circulair paviljoen Circl verschillende lessen opgedaan. Zo merkt de bank dat het belangrijk is om circulariteit in het contract vorm te geven, waarbij ook afspraken worden gemaakt over de restwaarde.

‘Circulariteit soms te duur’

Daarnaast merkte de bank dat zij, doordat zij met vooraf vastgestelde budgetten werkte, sommige circulaire oplossingen niet (volledig) kon doorvoeren. Zo is de keukenapparatuur niet volledig circulair en bleken batterijen voor energieopslag te duur.  

‘De markt biedt dan nog geen goed commercieel circulair alternatief. Anderzijds zijn er ook oplossingen juist wel doorgevoerd om met circulariteit te experimenteren en de transitie te stimuleren’, staat in het rapport.

Circulaire economie vraagt ketenaanpak

Ook wijst ABN AMRO erop dat bij circulair inkopen naar de hele keten moet worden gekeken: van ontwerp, bouw, beheer en onderhoud tot de fase na gebruik. Idealiter wordt in de beginfase van een project een groep leveranciers betrokken die alle schakels in de keten vertegenwoordigt.

Een urban miner die bijvoorbeeld in de beginfase wordt betrokken kan input leveren op het gebied van waarde-terugwinning, zodat tijdens de ontwerpfase al wordt nagedacht over demontage.

Circulariteit meetbaar maken

Een moeilijk onderdeel bleek het meten en vergelijken van aanbiedingen. ABN AMRO loste dit op door multidisciplinaire teams in te zetten die circulariteit vanuit verschillende invalshoeken beoordeelden. Een van de vervolgstappen van de bank is het starten van diverse pilots over het meten van circulariteit.

Het goede voorbeeld geven

ABN AMRO merkt dat een voorbeeldproject in de eigen organisatie, zoals het circulaire paviljoen Circl, helpt bij het overbrengen van circulaire kennis, het vergroten van draagvlak en het verankeren van circulariteit binnen het inkoopproces.

Lees ook: ABN AMRO opent deuren van innovatief en circulair paviljoen Circl

Transitie naar een circulaire economie versnellen

‘Met ons verhaal willen wij niet alleen vakgenoten inspireren, maar iedereen die de transitie naar een circulaire economie wil versnellen’, zeggen Erwin van Baar en Sepopo Attiogbe, procurement consultants bij ABN AMRO, in het voorwoord van het rapport.

‘Het is ook een uitnodiging om met elkaar in gesprek te gaan over circulaire inkoop. Wat wij geleerd hebben, kunnen we samen als vertrekpunt gebruiken voor nog meer innovatie en versnelling naar een duurzamere wereld.’

Lees ook: Kees van Dijkhuizen, CEO ABN AMRO: ‘Duurzaamheid creëert waarde op de lange termijn’

Bron: ABN AMRO | Afbeelding: ABN AMRO