21-03-2018 08:25 | Door: Rianne Lachmeijer

“Maatschappelijk verantwoorde ondernemingen zijn een investeringskans voor beleggers. Ik denk dat deze organisaties meer rendement opleveren dan andere bedrijven. Dit rapport laat beleggers begrijpen hoe dat komt”, zegt Robert Shiller, hoogleraar economie en Nobelprijswinnaar, over het rapport The Value of B Corps.

Download het rapport

Het rapport heet voluit: The Value of B Corps: What Investors Need to Know. Hierin onderzoeken Yale Center for Business and the Environment (CBEY), outdoormerk Patagonia en adviesbureau Caprock de financiële waarde van Benefit Corporations, dat wordt afgekort tot B Corps.

Het gaat om bedrijven die sociaal ondernemen en maatschappelijke impact genereren. Nederlandse B Corps zijn bijvoorbeeld  Beebox, Fairphone, Moyee Coffee, Pymwymic en Tony’s Chocolonely.

Lees ook: Hoe Nederland broedplaats wordt voor duurzame B Corps

Een handleiding voor beleggers

In het rapport worden de inzichten van meer dan zestig beleggers, ondernemers en wetenschappers behandeld. Onder andere Larry Fink, CEO van vermogensbeheerder Blackrock wordt geciteerd: "De maatschappij verlangt van bedrijven dat zij, zowel openbaar als privé, een sociaal doel nastreven. Zonder purpose kan geen enkel bedrijf, publiek of privaat, zijn volledige potentieel bereiken.”

"De maatschappij verlangt van bedrijven dat zij een sociaal doel nastreven"

Dit rapport is een vervolg op het rapport An Entrepreneur’s Guide to Certified B Corporations and Benefit Corporations. “Na die succesvolle publicatie, realiseerden we ons dat er een kloof bestaat tussen de voordelen van B Corps en de kennis daarover bij beleggers”, zegt Cass Walker, program director, social entrepreneurship bij Yale Center for Business and the Environment. "Het aantal B Corps groeit. Deze gids helpt beleggers om deze trend te begrijpen."

Lees ook: John McKinley, BlackRock: “Klimaatbewuste bedrijven winstgevender op de lange termijn”

Veel beleggers nog sceptisch

Terwijl eerder onderzoek van Global Impact Investing Network en Wharton Social Impact Initiative de mythe al onderuit haalde dat een positieve sociale impact en positieve klimaatimpact niet samen kunnen gaan met financieel rendement zijn veel beleggers nog steeds sceptisch over de financiële opbrengst van maatschappelijk verantwoorde beleggingen.

Uit een enquête die de Franse bank BNP Paribas recentelijk uitvoerde, bleek dat duurzaamheid voor Nederlandse beleggers nauwelijks een rol speelt bij hun investeringskeuzes.

Lees ook: Jeroen Loots, ASN Bank: 'Risico’s klimaatverandering nog steeds onderschat'

Bron: Yale Center for Business and the Environment | Afbeelding: Adobe Stock