13-04-2018 10:15 | Door: Rianne Lachmeijer

De woningmarkt is nog niet erg duurzaam. Ondanks dat veel mensen het nut van verduurzaming inzien, gaan niet veel huizenbezitters over tot actie. De Volksbank wil dit veranderen. Volgens Linda van Dongen, strategisch marketeer duurzaamheid bij de Volksbank, is het niet vreemd dat een bank meedenkt over duurzaamheid: “Wij zijn één van de eerste partijen die een persoon spreekt bij het kopen van een woning.”

De noodzaak van verduurzaming van de woningmarkt staat buiten kijf. De woningmarkt is verantwoordelijk voor circa 25 procent van de CO2-uitstoot van Nederland. Terwijl kantoren verplicht zijn om in 2023 minstens een energielabel C te hebben, worden particulieren aan hun eigen ambitie overgelaten.

Verduurzaming: van wens naar actie

Uit een onderzoek dat de Volksbank liet uitvoeren onder ruim 1.100 respondenten blijkt dat het merendeel van de huizenbezitters positief staat tegenover verduurzaming. Ondanks die positieve houding van de eigenaren zijn drie op de vier woningen nog niet goed geïsoleerd. Daarnaast is er volgens de Volksbank nog ruimte voor 145 miljoen zonnepanelen.

'De meeste klanten kunnen veel stappen zetten om hun woning te verduurzamen'

De Volksbank presenteerde de uitkomsten van het onderzoek tijdens het seminar 'Duurzaam wonen maakt het verschil'. “De meeste klanten kunnen veel stappen zetten om hun woning te verduurzamen”, zei directievoorzitter Maurice Oostendorp toen. Naast kansen voor duurzame verwarming en energieopwekking ziet hij ook veel mogelijkheden voor isolatie: “Hier is veel winst te behalen en daar gaan wij klanten bij helpen."

Verduurzaming: de knelpunten

Linda van Dongen weet als strategisch marketeer duurzaamheid bij de Volksbank alles over het thema. “Veel klanten willen wel verduurzamen”, merkt zij. Toch gaan veel van hen nog niet aan de slag. Van Dongen noemt de drie meest voorkomende belemmeringen: gedoe, geld en gebrek aan kennis.

“Klanten denken dat verduurzaming veel gedoe met zich meebrengt, dat zij bijvoorbeeld een week hun huis uit moeten bij het isoleren van een spouwmuur.” Daarnaast maken klanten een financiële afweging. Dan blijkt het gebrek aan financiële middelen een knelpunt of het feit dat mensen niet weten of zij lang genoeg in de woning wonen om de investering terug te verdienen.

Tot slot vinden huizenbezitters het lastig om de partijen die verduurzamingsoplossingen aanbieden te beoordelen. “Er zijn zoveel partijen in de markt dat klanten het moeilijk vinden om te kiezen”, aldus Van Dongen.

Verduurzaming: de kansen

De Volksbank wil bewustwording creëren en verduurzaming makkelijker maken. “We willen klanten ontzorgen en attenderen op de mogelijkheden voor verduurzaming,” zegt Van Dongen.

Volgens haar is het belangrijk dat de bank met slimme oplossingen komt voor de hindernissen van klanten, zoals de mogelijkheid om zonnepanelen te huren in plaats van kopen. “Daarbij hoef je van tevoren geen investering te doen en de verzekering is bij de huurprijs inbegrepen.”

Het is niet vreemd dat een bank meedenkt over het verduurzamen van woningen, vindt Van Dongen. “Klanten begrijpen dat er meegedacht wordt. Daarnaast is het niet zo dat wij als bank met een commercieel aanbod komen, onze financieel adviseurs zijn geen energieadviseurs.”

Voor energieadvies verwijst de Volksbank klanten door naar Slimwoner.nl, een initiatief van Natuur & Milieu. Op dit online platform is informatie over het verduurzamen van een woning gebundeld, daarnaast kunnen mensen er onafhankelijk advies over energiebesparing inwinnen. “Wij zijn bewust een samenwerking met Natuur & Milieu aangegaan. Klanten kunnen daar advies over energiebesparing aanvragen middels het doorlopen van een woningtest”, aldus Van Dongen.

In onderstaande infographic die Natuur & Milieu toont op Slimwoner.nl worden mogelijke verduurzamingsoplossingen voor een woning gepresenteerd:

Een klimaatneutrale bankbalans

De samenwerking met Natuur & Milieu sluit aan bij de ambitie van de Volksbank. De bank wil in 2030 klimaatneutraal zijn. Dat betekent dat de bank met haar investeringen evenveel CO2-uitstoot wil vermijden als uitstoten. Circa 82 procent van de aan de bankbalans gerelateerde CO2-uitstoot heeft te maken met de hypotheekportefeuille. Dat maakt verduurzaming van de woningmarkt noodzakelijk voor de bank.

De Volksbank heeft verschillende merken onder zich. De klimaatneutrale ambitie heeft de Volksbank overgenomen van ASN Bank. Naast ASN Bank vallen ook BLG Wonen, RegioBank en SNS onder de Volksbank. Al deze banken zetten, elk op hun eigen manier, in op duurzaam wonen.

“We werken met een kernteam waarin alle merken vertegenwoordigd zijn, zodat zij kunnen leren van elkaar. Tegelijkertijd geldt dat een aanpak die werkt voor SNS niet per se werkt voor RegioBank. Dus niet alles wordt een op een overgenomen”, zegt Van Dongen.

Elke bank zijn eigen aanpak

Zo ontvangt iedere nieuwe klant van SNS een adviesrapport met besparingskansen voor de woning en stellen Regiobank en SNS hun financieel adviseurs in staat om energiezuinig wonen bespreekbaar te maken met klanten. ASN Bank introduceert aan het einde van dit jaar een hypotheek die bijdraagt aan verduurzaming van bestaande woningen.

BLG Wonen heeft klanten rechtstreeks benaderd: in het voorjaar met een aanbod voor zonnepanelen en in het najaar met een aanbod voor isolatie, waarbij klanten 15 procent korting ontvingen op isolatiemaatregelen via Slimwoner.nl. ASN Bank was de eerste bank die een samenwerking aanging met dit platform, maar inmiddels werken alle banken ermee samen.

Lees ook: Directievoorzitter ASN Bank: 'ASN Bank is in 2030 klimaatpositief'

Verduurzaming woningmarkt vraagt een ketenaanpak

Naast samenwerking tussen de Volksbankmerken onderling, pleit Van Dongen voor een ketenaanpak, omdat niet alleen banken, maar ook andere partijen in de financiële sector een rol kunnen spelen bij het verduurzamen van woningen.

'Woningeigenaren komen pas in beweging als zij duidelijk weten wat de voordelen van energiebesparende maatregelen zijn.'

Eén van die partijen is de Nederlandse Vereniging voor Makelaars (NVM). Volgens Ger Jaarsma, voorzitter van NVM, is er beslist een rol weggelegd voor taxateurs en makelaars bij de verduurzaming van de woningmarkt.

"Woningeigenaren komen pas in beweging als zij duidelijk weten wat de voordelen van energiebesparende maatregelen zijn. Zowel aankopend als verkopend makelaars en taxateurs kunnen de klant hierover informeren. Je ziet dat woningen met een groen energielabel in exact dezelfde wijk, meer opleveren dan woningen met een laag energielabel”, zei hij tijdens het seminar.

‘Tijd om meters te maken’

Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, denkt dat we veel sneller kunnen omschakelen naar een duurzame energievoorziening dan veel mensen denken. Zij was als dagvoorzitter bij het seminar aanwezig. “Zeker op het gebied van energiezuinig wonen kunnen we meters maken. Zowel in de bestaande bouw als bij nieuwbouwhuizen. Het kan als je het wilt", aldus Minnesma.

Bij de Volksbank is die wil absoluut aanwezig, maar uiteindelijk zijn het de huiseigenaren die in actie moeten komen. “Uiteindelijk beslist de klant zelf of hij gaat verduurzamen of niet. Daarom is aan ons de taak de klant te ontzorgen door samen met partners te voorzien in de juiste informatie, een goed aanbod aan maatregelen en waar gewenst het bieden van gepaste financiering”, concludeert Van Dongen.

Lees ook: Banken zetten zich samen in voor woningverduurzaming

Infographic: Natuur & Milieu