25-01-2019 12:15 | Door: Rianne Lachmeijer

Crowdfunding is niet meer weg te denken uit het duurzame investeringslandschap. Een combinatie van crowdfunding met traditionele financieringsvormen wordt steeds gebruikelijker en wet- en regelgeving vormt een solide basis voor groei. Deze vijf duurzame campagnes haalden in 2018 het meeste geld op via crowdfunding.

Wat is crowdfunding

Bij crowdfunding investeren of lenen particulieren of professionals relatief kleine bedragen aan andere particulieren of ondernemers via een online platform. Crowdfunding biedt veel mogelijkheden. Zo zetten wetenschappers deze financieringsvorm in, omdat die veel sneller geld oplevert dan via een wetenschappelijke subsidieaanvraag. Ook voor duurzame ondernemers zijn er voordelen, omdat zij voor financiering bijvoorbeeld niet altijd bij fondsen terecht kunnen.

De Breed & Partners (DB&P) zet elk jaar de honderd meest succesvolle crowdfunding campagnes op een rij. Deze vijf duurzame campagnes haalden in 2018 het meeste geld op:

1. Duurzaam burgerinitiatief haalt meeste geld op

Het grootste duurzame burgerinitiatief van Nederland heeft het meeste geld opgehaald via crowdfunding: € 10 miljoen. Het geld wordt gebruikt voor de aanleg van het Windpark Krammer nabij de Krammersluizen in Zeeland. Het wordt een van de grootste onshore windparken van Nederland.

'We hebben stevige gesprekken moeten voeren'

In maart 2019 wordt het windpark volledig in gebruik genomen, maar ook nu al leveren de windmolens energie. “De eerste zestien windmolens staan al. Elke windmolen die er nu bij komt, wordt aangesloten op het net en gaat meteen draaien. We zijn eigenlijk al van start gegaan”, zei Tijmen Keesmaat, onderdeel van de tweekoppige directie van Windpark Krammer eerder.

Het streefbedrag van € 10 miljoen werd binnen korte tijd overschreden. Daarom startte de organisatie een toewijzingsproces waarbij omwonenden voorrang kregen. Ondanks dat het Windpark Krammer van nature een burgerinitiatief is, omdat het in 2000 werd bedacht door de twee grote energiecoöperaties Zeeuwind en Deltawind met gezamenlijk 5.000 leden, bleek draagvlak creëren alsnog lastig. De crowdfunding campagne moest bijdragen aan het vergroten van het draagvlak.

2. Crowdfunding voor Nederlandse zonnestroomprojecten

Het is het doel van KiesZon, een dochterbedrijf van GreenChoice, om zonne-energie voor iedereen toegankelijk te maken door klanten te ontzorgen bij het realiseren van zonnestroomprojecten. KiesZon neemt de realisatie voor rekening en blijft ook daarna betrokken bij het project door de monitoring en het onderhoud van de zonnestroominstallatie op zich te nemen.

Het bedrijf wil de € 4,5 miljoen die het ophaalde inzetten voor de realisatie van tientallen nieuwe Nederlandse zonnestroomprojecten. Het bedrijf is al circa tien jaar actief in de energiesector en heeft al verschillende projecten op zijn naam staan. Zo plaatste het bedrijf circa 15.000 zonnepanelen op een distributiecentrum in Eindhoven en ruim 28.000 zonnepanelen in Venlo. De komende maanden plaatst KiesZon meer dan 41.000 zonnepanelen op drie distributiecentra van vastgoedontwikkelaar Dokvast.

Lees ook: CFO KiesZon: ‘Bedrijven als KiesZon onmisbaar in de energietransitie’ 

€ 2,5 miljoen voor Indonesisch windpark

UPC Renewables Financiering Nederland is een in Nederland gevestigde financieringsmaatschappij voor de UPC Group. Sinds de oprichting is UPC Renewables Financiering Nederland betrokken geweest bij de ontwikkeling en bouw van ruim zeventig projecten met een totale capaciteit van meer dan 3.500 Megawatt (MW). De groep ontwikkelt, bouwt, financiert en beheert grootschalige wind- en zonneparken in Azië, Australië en Noord-Afrika.

Tijdens de crowdfunding campagne haalde de financieringsmaatschappij meer dan € 2,5 miljoen op om een deel van de bouwkosten van het Indonesische windpark Sidrap 2 te financieren. Met een opgesteld vermogen van 63 MW is de verwachting dat het windpark vanaf 2020 jaarlijks in de behoefte van circa 58.000 huishoudens kan voorzien. Het windpark moet bijdragen aan het behalen van de duurzaamheidsdoelen van Indonesië.

Lees ook: Indonesië eerste Aziatische land dat een green bond uitgeeft

3. Investering in meer circulaire telefoons over de grens

Oneplanetcrowd sprak van een record. Niet eerder deden er volgens het investeringsplatform zoveel mensen mee aan een Nederlandse crowdfundingcampagne. Meer dan 1.800 investeerders hebben in totaal € 2,5 miljoen geïnvesteerd in Fairphone. “Met zo’n grote groep changemakers hebben we een sterke boodschap voor de elektronica-industrie: Het is tijd voor verandering", zei Bas van Abel, oprichter van Fairphone daarover.

fairphone Fairphone wil het geld onder andere gebruiken voor de ontwikkeling van een nieuw type telefoon, voor onderzoek en ontwikkeling om de keten van meer mineralen conflictvrij te maken en voor expansie naar buitenlandse markten zoals Scandinavië en Zuid-Europa.

Fairphone begon als een idee dat voortkwam bewustmakingscampagne tegen conflictmineralen in elektronica. In 2011 won Fairphone de ASN Bank Wereldprijs. Inmiddels zijn er meer dan 150.000 Fairphones verkocht en draait het bedrijf een omzet van meer dan € 13 mln. Daarmee mag het bedrijf zich een scale-up noemen.

Lees verder: Hoe Fairphone zijn smartphones circulair maakt

4. Meer dan € 2 miljoen voor verduurzaming landgoed

Capricorn Capital Group haalde bijna € 2.2 miljoen op voor de financiering van een deel van de aankoop, exploitatie en verduurzaming van Landgoed Houdringe (ondergebracht in De Holle Bilt II C.V.) Capricorn wil het landgoed in samenwerking met huurder Sweco Nederland verduurzamen en moderniseren.

Het gaat bijvoorbeeld om de revitalisering van de huidige warmte- koudeopslaginstallatie (WKO), de aanleg van een groen en de plaatsing van zonnepanelen. De ambitie is om ervoor te zorgen dat het landgoed in 2030 volledig energieneutraal is.

Landgoederen zijn vaker het toneel van duurzame projecten. Zo biedt het 1.000 hectare grote Drentse landgoed Scholtenszathe in Klazienaveen ruimte aan een zonnepark en bevindt zich op het Brabantse landgoed Wilhelminapark in Boxtel Herenboerderij Wilhelminapark. Deze Herenboerderij draait op een coöperatief bedrijfsmodel, waarbij tweehonderd huishoudens een boer in dienst hebben die een deel van hun dagelijkse voedsel op natuur-inclusieve wijze produceert. Dat betekent dat de interactie tussen plant en dier centraal staat bij het bodemgebruik.

5. Solease: Binnen 10 minuten € 1 miljoen rijker

Solease had er slechts acht minuten voor nodig om € 1 miljoen binnen te halen. De teller bleef daarna oplopen tot € 2 miljoen. De zonnepaneelverhuurder wil het geld inzetten om nieuwe systemen aan te kunnen schaffen. Het is niet de eerste crowdfunding campagne van het bedrijf. Zo haalde Solease ook in 2017 al twee keer (binnen enkele uren) een miljoen euro op om te investeren.

'We merkten dat particulieren zonnepanelen steeds interessanter vonden, maar de overstap toch niet maakten'

Na de oprichting in 2011 ging Solease na een periode van voorbereiding en verkenning in 2013 officieel de markt op. De zonnepaneelverhuurder levert zonepanelen aan particuliere huiseigenaren middels het ‘ontzorgconcept’. Particulieren betalen Solease een vast maandbedrag dat naast aanschaf en installatie ook de kosten voor financiering, verzekering en reparatie omvat. Per klant levert dit gemiddeld een jaarlijkse CO2-besparing van twee ton op, wat gelijk staat aan 20.000 autokilometers of de jaaropname van 100 bomen, stelt Solease.

Volgens Roderick van Wisselingh, medeoprichter en CFO van Solease, weerhouden drie grote drempels geïnteresseerde particulieren vaak om over te stappen op zonne-energie. “Ten eerste willen of kunnen particulieren de initiële investering niet doen; het gaat toch om een paar duizend euro. Ten tweede hikken ze tegen het proces aan, ofwel het ‘gedoe’; van keuzes maken tot de installatie van het systeem. Ten derde zien veel particulieren investeren in zonnepanelen nog als een risico: wat als er nieuwe technologie op de markt komt? Wat als het hagelt? Wij proberen deze drempels weg te nemen.”

Lees verder over andere bedrijven die voor crowdfunding kozen:

Bron: De Breed & Partners voor lijst | Afbeeldingen: Adobe Stock, 
J.J. de Wit voor windpark Krammer en Fairphone.