21-02-2019 13:38 | Door: Bas Joosse

Bijna de helft van alle grote Europese bedrijven koppelt de beloning van zijn topmensen aan het realiseren van maatregelen die klimaatverandering tegengaan. Bij één op de vier bedrijven  worden ook bonussen aan de klimaatdoelen gekoppeld. Dit concludeert het Carbon Disclosure Project.

Het Carbon Disclosure Project (CDP )vergeleek voor het Europese rapport de milieugegevens van 859 bedrijven uit 24 Europese landen met elkaar. Onder de deelnemende bedrijven, waren 56 Nederlandse firma’s.

Bijna de helft van alle bedrijven beloont de raad van bestuur als er maatregelen genomen worden die klimaatverandering tegengaan. Volgens het rapport geeft 47 procent van de bedrijven financiële voordelen aan het management voor maatregelen die een positieve klimaatimpact hebben.

Lees ook: Shell maakt klimaatdoelen onderdeel van het beloningssysteem van top

CO2-uitstoot

Van alle bedrijven ziet 80 procent de klimaatverandering als een bedreiging voor de business. Toch heeft volgens het rapport minder dan de helft van die bedrijven een doelstelling om minder CO2 uit te stoten.  De 859 bedrijven stootten in 2018 gezamenlijk 2,3 miljoen ton aan CO2 uit. Dit cijfer is meer dan de uitstoot van Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gecombineerd.

Afname

In 2017 werd er nog 85 miljoen ton CO2 meer uitgestoten. Tegenover de afname staat wel dat 33 procent van de bedrijven in absolute zin meer CO2 uitstootten in 2018. Dat kwam vooral doordat er meer geproduceerd werd of doordat andere bedrijven overgenomen werden. Eén op de tien bedrijven streeft naar een uitstootvrije bedrijfsvoering, wil CO2-neutraal of CO2-positief gaan werken.

Klimaatscenario’s

Een ruime meerderheid van de bedrijven gaat in 2020 verschillende klimaatscenario’s gebruiken om de strategie te bepalen. De scenario’s kunnen bedrijven helpen hun prestaties in een ander kader te plaatsen, zoals ‘alternatieve werelden’, waarin de klimaatverandering beperkt blijft tot 2°C of minder, als resultaat van een aanzienlijke vermindering van emissies.

A-Lijst

CDP maakt jaarlijks op basis van alle prestaties een lijst met de best presterende bedrijven op het gebied van klimaatactie. Op de lijst staan dit jaar 76 bedrijven. Met 22 bedrijven scoort Frankrijk het beste. Vanuit Nederland staan ING, Philips en Signify op de lijst.

“Het volgende decennium is cruciaal wil de verschuiving richting een duurzame economie succesvol zijn. Bedrijven spelen hierin een centrale rol. Ondernemingen op de A Lijst tonen aan dat milieutechnisch en economisch leiderschap hand-in-hand kunnen gaan”, stelt Steven Tebbe, algemeen directeur Europa bij CDP.

Bron: CDP | Afbeelding: Adobe Stock