16-07-2019 10:41 | Door: Rianne Lachmeijer

Duurzaamheid biedt businesskansen, daar zijn steeds meer ondernemers zich van bewust. Weten waar deze kansen liggen en hoe deze te benutten is een volgende stap. ABN AMRO maakt de mogelijkheden nu inzichtelijk voor zakelijke klanten door jarenlang verzamelde interne inzichten beschikbaar te stellen via een nieuwe tool. Dit moet verduurzaming versnellen. “Kennis is niets waard als het bij kennis blijft.”

Aan het woord is Sander van Wijk, hoofd sector advisory bij ABN AMRO. Hij volgt de ontwikkelingen rondom duurzaamheid al jaren. Van Wijk heeft de houding van ondernemers ten opzichte van het thema door de jaren heen zien veranderen. “Duurzaamheid is lange tijd een abstract begrip geweest voor veel ondernemers. Nu hebben we het kantelpunt bereikt. Meer en meer ondernemers gaan er actief mee aan de slag.” 

Van Wijk spreekt uit ervaring, want al jarenlang neemt ABN AMRO duurzaamheid mee als onderdeel van de beoordeling van financieringsaanvragen. De bank legt bedrijven langs de meetlat op basis van (sector)kennis, benchmarking en duurzaamheidsscores. Nu gaat ABN AMRO deze waardevolle inzichten voor het eerst delen met zakelijke klanten via de Clients Assessment on Sustainability-tool, afgekort tot Casy. Het doel: bewustwording creëren, ondernemers uitdagen en samen stappen zetten.

Voor het einde van dit jaar wil de bank met 70 procent van de circa 50.000 zakelijke kredietklanten het gesprek aangaan met behulp van Casy. Op den duur zal de bank met al haar klanten dit gesprek aangaan.

Een duurzaamheidsdashboard

Casy is een dashboard dat ondernemers relevante inzichten biedt over de mate van hun duurzaamheid. De Global Sustainability Risk Indicator (GSRI) vormt de basis voor het dashboard. Dat is het risicomodel dat ABN AMRO intern hanteert om financieringsaanvragen te beoordelen.

Al meer dan vijfhonderd bankmedewerkers voltooiden de training over het gebruik van het dashboard en gaan ermee aan de slag. Zo biedt het dashboard accountmanagers handvatten voor een concreet duurzaamheidsgesprek met kredietklanten, waarin zij strategische keuzes en verdienmodellen behandelen. “Meestal zit je met klanten om de tafel als er behoefte bestaat aan financiering. Dit is een totaal andere aanleiding en leidt dan ook tot heel andere gesprekken en invalshoeken”, aldus Van Wijk.

Hoe het werkt

Voordat de accountmanager met de bankrelatie in gesprek gaat, doorloopt de klant een vragenlijst. De vragen raken verschillende onderwerpen, van materiaalgebruik tot certificering. De scan levert een duurzaamheidsbeeld van het bedrijf op. Deze gegevens worden vervolgens vergeleken met die van bedrijven uit dezelfde sector.

'ABN AMRO wil de ondernemer van morgen financieren'

Naast de eigen duurzaamheidsscore biedt Casy inzicht in de trends en innovaties in de markt. Samen met de accountmanager kan de ondernemer deze inzichten omzetten in concrete acties. “Kennis is niets waard als het bij kennis blijft. Er moet ook wat met die kennis worden gedaan”, aldus Van Wijk.

Eén van de partijen die al stappen zette op basis van deze kennis is de hotelketen Win Hotel Groep. "De scan leidde tot nuttige inzichten om ons monumentale hotelpand uit 1699 nóg energiezuiniger te maken. Na een aantal investeringen krijgt het pand straks zelfs energielabel A. Dat past bij onze ambitie om de wereld mooier te maken", zegt Chang Lin van de Win Hotel Groep. Na de succesvolle scan van het monumentale hotelpand in Amsterdam, besloot Win Hotel Groep om ook zeventien andere locaties te laten scannen.

Extra advies en verdieping

Bedrijven die naar aanleiding van de duurzaamheidsbeoordeling nog extra advies of verdieping willen, kunnen deelnemen aan een Business Innovation Workshop of gebruikmaken van de Duurzame investeringstool.

De investeringstool biedt inzicht in de energieprestaties van gebouwen en passende maatregelen om zowel het energieverbruik als de CO2-uitstoot te verminderen. De Business Innovation Workshop is een gratis workshop die bedrijven helpt om kansen die de circulaire economie biedt, te integreren.

Verduurzaming versnellen

Volgend jaar komt Casy breder beschikbaar. Op den duur wil ABN AMRO ook niet-kredietrelaties inzicht bieden in hun duurzaamheidsscore en businesskansen. Op die manier kan de bank verduurzaming ook buiten haar klantenbestand versnellen. Dit sluit aan bij de duurzaamheidsambities van de bank. Zo wil ABN AMRO voor eind 2020 een miljard aan circulaire bedrijfsmiddelen financieren en honderd circulaire projecten financieren. Dit moet een miljoen ton CO2-reductie opleveren.

Recent lanceerde de bank haar purpose: Banking for better, for generations to come. Dat houdt in dat de bank bij alles wat ze doet, wil kijken of het beter kan. Van Wijk: “Als ABN AMRO staan we voor een inclusieve benadering. We nemen dan ook al onze klanten hier graag in mee. Als een ondernemer daar echt niets voor voelt, dan mag hij zich afvragen of hij wel bij de juiste bank zit. ABN AMRO wil de ondernemer van morgen financieren.”

Lees ook: Waarom een bank zich druk maakt om mensenrechten

Hoofdafbeelding: Adobe Stock | Portretfoto: ABN AMRO