02-04-2020 14:22 | Door: Marc Seijlhouwer

Vandaag start de eerste B-corp certified verzekeraar in Nederland. Lemonade wil vooral jongeren aan zich binden met lage premies en automatische claimafhandeling. Maar het bedrijf investeert ook een deel van het verzekeringsgeld in goede doelen.

Vanaf vandaag kan iedereen die dat wil een aansprakelijksheid- of inboedelverzekering afsluiten. Daarbij kiest de klant een goed doel waar hij of zij niet uitgekeerde premies aan wil geven. In Nederland kan gekozen worden uit acht goede doelen, waaronder KiKa en KNGF Geleidehonden.

B-corp certified

Lemonade is de enige B-corp gecertificeerde verzekeraar in de Benelux. Het betekent dat het bedrijf een aantoonbare positieve impact heeft op de maatschappij. Dat doet de verzekeringsmaatschappij door een deel van het geld dat het overhoud aan premies weg te geven aan goede doelen. In het jaar van oprichting, 2017, was dat 50.000 dollar (destijds 10 procent van de omzet). Vorig jaar was dat bedrag gestegen tot 630.000 dollar.

Lees ook: Hoe verzekeraar a.s.r duurzaam werd

CEO Daniel Schreiber denkt dat Lemonade het anders aanpakt dan de meeste verzekeraars. “Bedrijven verdienen hun geld door ‘nee’ te zeggen op claims van klanten. Wij doen het anders: we houden een standaardbedrag achter voor winst, personeel, kantoren enzovoort. De rest van de onuitbetaalde claims gaat naar goede doelen, die gekozen worden door onze klanten. Zo voorkom je een conflict of interest tussen ons en de klant.”

Kunstmatige intelligentie

Om het geld dat nodig is voor overhead laag te houden gebruikt Lemonade kunstmatige intelligentie. Het afhandelen van claims kan volgens het bedrijf voor een groot deel volautomatisch. Een derde van alle claims kan van begin tot eind uitgevoerd worden door het algoritme van Lemonade. En 98 procent van de claims kan worden aangenomen door de robot. Daarna handelt een mens in tweederde van de gevallen de claim af en zorgt voor de uitbetaling.

In de VS en Duitsland, waar Lemonade al langer bestaat, trekt het bedrijf vooral jongeren aan die voor het eerst een verzekering afsluiten. “Als mensen over onze tweeten noemen ze de verzekering ‘leuk’ en ‘snel’ en stippen ze het maatschappelijke doel aan.” Misschien dat het gemak van een app waarmee claims snel in behandeling worden genomen veel millennials aanspreekt.

Lees ook: Welke zorgverzekeraar scoor het hoogst op duurzaamheid?

Winstmodel

De vraag is waarom Lemonade nog steeds kiest voor een winstmodel. Univé, een Nederlandse verzekeraar, is bijvoorbeeld een coöperatie zonder winstoogmerk. De winst wordt in het bedrijf gestoken voor verbetering van diensten en meer gemak voor de klant. Volgens Schreiber zorgt het winstmodel van Lemonade echter voor een unieke vorm van liefdadigheid. “Wij laten zien hoe winstgedreven bedrijven grote impact kunnen hebben en op grote schaal geld kunnen doneren. Ondertussen zijn onze klanten tevreden, omdat ze verzekerd zijn en samen iets doen voor het goede doel; het model brengt het beste in iedereen naar boven.”

Bron: Lemonade | Beeld: Adobe Stock