04-06-2020 16:29 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

61 procent van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een duurzaamheidsstrategie hebben. Een klant verwacht dat het bedrijf waar hij of zij iets koopt plannen heeft voor duurzaamheid en dat die duidelijk zijn. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek, uitgevoerd door verpakkingsbedrijf Smurfit Kappa.

Ondertussen zegt 58 procent van de bedrijven dat klanttevredenheid de belangrijkste overweging is om duurzame plannen te maken. Het onderzoek van Smurfit Kappa (in samenwerking met de Financial Times) vond plaats onder Britse bedrijven en consumenten. 200 topmanagers en 1500 klanten werden ondervraagd over hun gedachten achter duurzaamheid van bedrijven. Het lijkt erop dat duurzaamheid onder consumenten belangrijk is, aangezien een ruime meerderheid verwacht dat bedrijven zich er mee bezighouden.

Wat levert duurzaamheid op?

Bedrijven weten blijkbaar ook dat klanten waarde hechten aan milieubewustzijn en investeren daarom volop. Opvallend is dat de bedrijven vervolgens niet in de gaten houden of de klanttevredenheid daarmee ook echt toeneemt, zo blijkt uit het onderzoek. Slechts 18 procent meet het resultaat van duurzaamheidsactiviteiten. Dat zulke activiteiten soms onmeetbare effecten hebben, houdt sommige managers zelfs tegen: 40 procent zegt dat het niet kunnen meten een belangrijke barrière is voor duurzame praktijken.

Lees ook: Consument vindt dat bedrijven duurzame impact moeten leveren

Wat hierbij ook meespeelt is de paradox tussen de wens van de klant en de kennis. 70 procent van de consumenten weet niet precies of en hoe merken duurzaamheid in de praktijk brengen.

Consument koopt duurzame spullen

Maar de onmeetbaarheid van duurzame initiatieven is een doorn in het oog voor de financiën van bedrijven. Niet dat het te veel kost, maar dat de investering niet aantoonbaar terug wordt verdiend. Minder dan de helft van de bedrijven kan duurzaamheid koppelen aan hogere opbrengsten. Dit terwijl de consumenten zeiden regelmatig duurzame alternatieven te kopen, ook al zijn die iets duurder.

Het uitblijven van aantoonbaar resultaat schrikt bedrijven trouwens niet af. Het overgrote deel van de geïnterviewde managers ziet duurzaamheid als een blijvende trend en een zakelijke kans, die benut moet worden om ook in de toekomst relevant te blijven.

Lees ook: Nederlandse klant past koopgedrag aan door duurzaamheid

Bron: Smurfit Kappa | Beeld: Adobe Stock