19-09-2017 09:02 | Door: Hidde Middelweerd

ABN AMRO stelt $ 9 mln aan financiering beschikbaar voor Oegandese koffieboeren. Hiermee stelt de grootbank boeren in staat om hun winstgevendheid te verhogen, op basis van een duurzame businesscase.

Dat meldt ABN AMRO in een persbericht. De grootbank werkt hiervoor samen met het Initiatief Duurzame Handel (IDH), dat garant staat voor het eerste deel van mogelijke verliezen in het implementeren van de strategie. Daarnaast is de forse investering onderdeel van de duurzame inkoopstrategie van Neumann Kaffee Gruppe (NKG), de grootste koffiehandelaar ter wereld.

Het initiatief, dat NKG Bloom Uganda heet, moet er onder andere toe leiden dat boeren meer financiële kennis opdoen en onderwezen worden op het gebied van landbouwmethodes.

Voorschotten

De $ 9 mln die ABN AMRO beschikbaar stelt, wordt gebruikt om boeren in de aankomende vijf jaar voorschotten in geld en kunstmest aan te bieden. Dit stelt de boeren in staat om hun productiviteit te verhogen, meer winst te genereren en hun kredietreputatie op te bouwen. Op die manier wordt het in de toekomst aantrekkelijker voor lokale banken om krediet te verstrekken aan de boeren. Inmiddels hebben al vijfhonderd boeren een voorschot ontvangen.

Joost Oorthuizen, directeur van IDH, in het persbericht: “We juichen het toe dat ketenpartners op een innovatieve manier risico nemen op hun boeren en dat ABN AMRO langlopende leningen beschikbaar stelt waarmee verandering en schaalvergroting mogelijk worden. Samen lukt het ons om duurzame en opschaalbare bedrijfsmodellen te ontwikkelen waarmee we boeren helpen om zichzelf uit de armoede te verheffen.”

Impact banking

ABN AMRO wil in de aankomende jaren een impact banking portefeuille opbouwen van € 50 mln. Karin Kersten, head of trade & commodity finance bij ABN AMRO, in het persbericht: “We willen een bank met impact zijn. Deze transactie onderstreept het belang dat we hechten aan ondersteuning van onze klanten bij de transitie naar duurzamere bedrijfsmodellen.”

Bron & foto: ABN AMRO