27-07-2017 10:47 | Door: Chris Thijssen

Ruim acht op de tien Nederlandse mkb-ondernemers weten niet precies wat de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties zijn, of hebben zelfs helemaal geen idee. De implementatiebereidheid blijkt echter groot.

Dat blijkt uit een online peiling van MKB Servicedesk onder zeshonderd bedrijven tot 250 medewerkers.

De 193 lidstaten van de Verenigde Naties formuleerden in 2015 17 Global Goals for Sustainable Development. De grootse ambitie van deze zeventien doelen is voor 2030 een einde maken aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering.

Doorslaggevend mkb

Overheden en grote bedrijven zetten zich al volop in om deze zeventien duurzaamheidsdoelen te behalen. Volgens de VN is echter juist de inzet van het wereldwijde midden- en kleinbedrijf doorslaggevend, aldus MKB Servicedesk.

Ook in Nederland, waar het bedrijfsleven voor 99 procent uit midden- en kleinbedrijven bestaat. Zij zijn goed voor 60 procent van de totale Nederlandse economie, en volgens de VN daarom de doorslaggevende groep.

SDG’s

Uit de peiling van de organisatie blijkt echter dat er nog veel winst te behalen valt als het gaat om bekendheid van de SDG’s in het mkb. Vooral tussen de verschillende branches schommelt de bekendheid. Zo zijn de doelen het bekendst in de zakelijke dienstverlening, waar 46 procent weleens van de SDG’s heeft gehoord en 31 procent precies weet wat deze inhouden.

Bij financiële instellingen is dat aanzienlijk minder: hier zegt 83 procent nog nooit van de SDG’s te hebben gehoord.

Implementatie SDG’s

In de peiling werd mkb’ers ook gevraagd naar hun plannen met betrekking tot de SDG’s, waarbij een overzicht van de verschillende doelen werd getoond. Vervolgens gaf 80 procent van de ondervraagden aan binnen vijf jaar een of meerdere doelen in hun bedrijfsplan te willen betrekken. Omdat ze begaan zijn met de wereld werd als belangrijkste reden genoemd.

De mkb’ers die zeggen de SDG’s waarschijnlijk niet te implementeren, geven als voornaamste reden dat ze het idee hebben met hun bedrijf geen verschil te kunnen maken.

Bron: MKB Servicedesk | Foto: Verenigde Naties