27-07-2017 17:03 | Door: Hidde Middelweerd

Amber Mobility heeft torenhoge ambities. Zo wil de Eindhovense start-up in 2018 ‘s werelds eerste commerciële vloot van zelfrijdende deelauto’s onder zijn hoede hebben. In 2021 moet daarnaast een eigen zelfrijdende auto van de band rollen: de Amber One. Ambitieus? Ja. Maar verre van onmogelijk, stelt Merien ten Houten, medeoprichter van Amber Mobility: “Het gaat om heel ver in de toekomst kijken, om daar vervolgens stap voor stap naar toe te werken.”

Amber Mobility werkt nu ongeveer een jaar aan het behalen van zijn ambitieuze doelstellingen. Ten Houten: “We werken aan car sharing 2.0, ofwel de volgende stap in het delen van auto’s. We willen een autodeelplatform ontwikkelen, waardoor men geen auto meer hoeft te bezitten, maar wel complete vrijheid van mobiliteit behoudt.”

De start-up hoopt deze doelstelling in vier stappen te bereiken. Ten eerste richt Amber Mobility zich op de B2B-markt. Daarna wordt een platform voor de B2C-markt opgericht. In de derde fase doet zelfrijdende technologie zijn intrede en in de laatste moet de Amber One, de eigen zelfrijdende auto van de start-up, van de band rollen.

Omdat de Amber One pas in 2021 het licht zal zien, beheert Amber Mobility momenteel een vloot van elektrische BMW i3’s.

B2B-markt

Het jonge bedrijf heeft zijn eerste stappen van betekenis inmiddels gezet. In Eindhoven maken ABN Amro en verschillende bedrijven op de hightech campus van de TU Eindhoven al gebruik van de deelservice. “De B2B-markt is een logische eerste stap. Het is een controleerbare en beschermde omgeving, waarin we ons kapitaal kunnen opbouwen en onze software verder kunnen ontwikkelen”, legt Ten Houten uit. “Daarnaast zitten de huidige klanten in onze directe omgeving, zodat we snel kunnen handelen op eventuele bugs en hick-ups.”

De business case van Amber Mobility werkt al op de huidige schaal, stelt Ten Houten, dus opschaling zal niet lang op zich laten wachten. “We hebben inmiddels al een wachtlijst van potentiële klanten. We bouwen onze vloot van elektrische auto’s de aankomende tijd dan ook stukje voor stukje uit en zullen als bedrijf steeds verder opschalen.”

"We versimpelen bepaalde parameters, waardoor we zelfrijdende technologie in 2018 al zakelijk kunnen toepassen"

De zelfrijdende factor

Halverwege 2018 moeten zelfrijdende technologieën hun intrede doen in de business case van Amber Mobility. De start-up verwacht het eerste bedrijf van Europa te zijn dat zelfrijdende auto’s op commerciële schaal inzet. De manier waarop Amber Mobility zelfrijdende technologieën wil inzetten, maakt het volgens Ten Houten mogelijk om de allereerste te zijn.

“Het gaat nog wel even duren voordat zelfrijdende auto’s de snelweg op mogen. In steden is het een nog veel moeilijker verhaal”, vertelt Ten Houten. “Dat heeft met veiligheid te maken. Zelfrijdende auto’s zijn enorm voorzichtig en houden zich perfect aan de regels. In steden zijn echter zoveel mensen, dat autonome auto’s constant stil zouden staan. Daar moet iets veranderen, zoals speciale rijbanen voor zelfrijdende auto’s. Daar gaan echter jaren overheen. Daarom hebben wij een ander model bedacht.”

Ten Houten vervolgt: “We willen zoveel mogelijk mensen bedienen, met zo weinig mogelijk auto’s. Daarom hebben we software ontwikkeld, die aan de hand van real-time data kan voorspellen op welke tijdstippen en locaties de vraag groot is. Op die manier kunnen we er dus voor zorgen dat onze deelauto’s altijd staan waar ze moeten staan.”

Hier doen autonoom rijdende auto’s hun intrede. “Momenteel rijden studenten rond in onze deelauto’s, om ze te parkeren waar ze moeten staan. Dat businessmodel is op de lange termijn niet houdbaar. De auto’s moeten zichzelf naar de juiste bestemming kunnen rijden. Dat is technologisch gezien al mogelijk; op bekende routes en op een lage snelheid van ongeveer 25 kilometer per uur. Daarnaast kunnen we in Eindhoven ’s nachts gebruik maken van busbanen. We versimpelen dus bepaalde parameters, waardoor we zelfrijdende technologie in 2018 al zakelijk kunnen toepassen. Er zijn al veel proof-of-concepts in de wereld van autonoom rijden, maar er zit vooralsnog geen businessmodel achter. Daar willen wij de eerste in zijn.”

Milieuwinst

De milieuwinst van Amber Mobility’s service is aanzienlijk. Ten eerste is de vloot van de start-up volledig elektrisch. Tel daar de mogelijkheid bij op om bij te laden met wind- of zonne-energie en je praat over een nagenoeg emissievrije vorm van mobiliteit. Ten tweede zorgt een deelsysteem als Amber Mobility op papier voor minder auto’s op de weg. “Auto’s staan gemiddeld 23 uur per dag stil”, legt Ten Houten uit. “Door auto’s intensiever te laten gebruiken, door meerdere gebruikers, kan het totale wagenpark omlaag.”

“Auto’s nemen momenteel enorm veel ruimte in beslag”, vervolgt hij. “Dat is zonde. Die ruimte kan ook ingezet worden voor bijvoorbeeld meer groen in de stad.” Een massale overstap naar het delen van auto’s, gebeurt echter niet zomaar, benadrukt Ten Houten. “Het is essentieel dat een deelsysteem optimaal werkt. De reistijd moet niet langer worden, anders stappen consumenten niet over.”

Amber One

Om een deelsysteem optimaal te laten werken, is een optimale auto van belang. Daarin neemt Amber Mobility het heft in eigen handen: in 2021 moet de eerste Amber One van de band rollen. Ten Houten: “We gaan met de Amber One echt niet het wiel opnieuw uitvinden. Maar op het gebied van gewicht en levensduur hopen we wel slagen te maken.”

“In deelsystemen worden auto’s namelijk veel intensiever gebruikt”, legt Ten Houten uit. “Het is dan ook van belang dat de levensduur hoog ligt en het energieverbruik laag. De Amber One moet een levensduur van ten minste 1,5 miljoen kilometer krijgen.”

Toekomstplannen

Tot nu toe slaagt Amber Mobility er uitstekend in om zijn ambitieuze plannen in de praktijk te brengen. Een van de redenen hiervoor is dat het als start-up met deelsystemen aan de slag is gegaan, stelt Ten Houten. “De auto-industrie is van oudsher gericht op verkoop”, legt van Houten uit. “Dit betekent dat de consument wordt aangemoedigd om elke twee jaar een nieuwe auto te kopen. Dat maakt het voor OEM’s moeilijk om deel te nemen aan de disruptieve ontwikkelingen van deelsystemen; ze willen immers niet van bezit af. Amber Mobility heeft dat verleden niet.”

In de nabije toekomst hoopt Amber Mobility op te schalen als B2B-service in Eindhoven. Vervolgens hoopt het de stap te maken naar de consumentenmarkt. Ten Houten ziet in ieder geval genoeg perspectief in Nederland: “De Zuidas is bijvoorbeeld ook heel interessant. Parkeergelegenheid daar is een groot probleem. De markt ligt daar open voor deelsystemen, want die lossen dit probleem op.”

Foto's: Amber Mobility