19-12-2018 16:19 | Door: Bas Joosse

Om in een circulaire economie goed leiding te kunnen geven, moet het profiel van de topbestuurder veranderen. Het merendeel van de Nederlandse topbestuurders van nu vindt dat bij een circulaire economie een ander type bestuurder past.

Deze conclusie trekt het Haarlemse Bureau Hofkes Reputatiemanagement (BHRM) uit een serie van tachtig interviews met Nederlandse bestuurders en commissarissen uit het bedrijfsleven en de publieke sector.

Het onderzoek is een vervolg op een onderzoek van tien jaar geleden. BHRM peilde in 2008 het gewenste en het daadwerkelijke profiel in de bestuurskamers. Bestuurders dienden toen naar eigen zeggen teveel het belang van de aandeelhouders, waren te behoudend en hadden gezag omdat ze macht hadden in plaats van persoonlijk overwicht. In 2018 zijn kortetermijnbelangen, winst en directe resultaten vooral de drivers.

Lees ook: 7 CEO-interviews over duurzaam leiderschap (en de lessen daaruit)

Circulair bedrijfsleven

De overheid wil in 2050 circulair zijn, het bedrijfsleven speelt daar een belangrijke rol in. Om die circulaire rol in te kunnen vullen, is een ander type bestuurder nodig. Volgens BHRM is de nieuwe bestuurder toekomstgericht, maatschappelijk sensitief en heeft hij of zij het vermogen om te verbinden. Vrouwen lijken hierbij een sleutelpositie in handen te hebben.

Circulair bestuurder

Van de vrouwelijke geïnterviewden herkent 79 procent zichzelf in het gewenste profiel voor een circulair bestuurder. Bij de mannen is dat met 40 procent slechts de helft. Vrouwelijke bestuurders willen zich ook meer ontwikkelen, stelt BHRM. Van de ondervraagde vrouwen is 91 procent bereid zich te ontwikkelen met training en coaching om goed leiding te kunnen geven als circulaire bestuurder. Bij de mannen is dit percentage slechts 35 procent.

Lees ook: Waarom het Westen momenteel hopeloos verliest van China

Vrouwen aan de top

De  Commissie Monitoring Topvrouwen concludeerde in maart 2018 nog in de Bedrijvenmonitor Topvrouwen 2017 dat het aantal vrouwen in de top van het Nederlandse bedrijfsleven in 2017 niet in de buurt kwam van het streefcijfer. Dat streefgetal ligt op 30 procent, maar slechts 10,7 procent van alle stoelen in de top van het bedrijfsleven werd gevuld door een vrouw.

Bron: Bureau Hofkes Reputatiemanagement | Afbeelding: Adobe Stock