18-04-2019 10:25 | Door: Bas Joosse

Chocolademerk Tony's Chocolonely is opnieuw het duurzaamste merk van Nederland. Dit blijkt uit de Sustainable Brand Index 2019. Vorig jaar won Tony's ook al. Naast het chocolademerk staan onder andere Greenchoice, ASN Bank en IKEA hoog in de lijst.

Voor de Sustainable Brand Index werden 6.000 Nederlandse consumenten bevraagd op hun perceptie over duurzaamheid. In het onderzoek werden 167 bedrijven beoordeeld in elf categorieën. Luchtvaartmaatschappij Ryanair eindigt op de laatste plaats. De index wordt in Nederland voor de derde keer opgesteld; in Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken wordt de ranglijst al langer opgesteld. 

Lees ook: Sustainable Brand Index: communicatie als driver voor duurzaamheid

Duurzame top blijft gelijk

De top van de lijst van dit jaar laat weinig veranderingen zien ten opzichte van de lijst uit 2018. Toen wonnen ASN Bank, IKEA en Greenchoice, net als dit jaar, in hun categorieën. Tony’s was dat jaar ook al de overall winnaar en werd toen op het podium geflankeerd door Tesla en Greenchoice. Greenchoice schoof een plekje op, Tesla leverde twee plaatsen in en staat nu vierde. Woonwarenhuis IKEA bezet de zevende plaats; vorig jaar was het bedrijf nog de nummer vijf. De grootste stijger op de lijst is ING, dat nu op de 39ste plaats eindigt. In 2018 stond de bank nog op plaats 86.

Duurzame uitingen zichtbaar maken 

“We zijn blij dat we de Sustainable Brand Index voor de derde keer in Nederland kunnen uitvoeren en presenteren”, zegt Annemarije Tillema van de Sustainable Brand Index Nederland. “Door middel van de index willen we het belang van een goed duurzaamheidsbeleid en communicatie hierover richting de consument vergroten bij Nederlandse bedrijven. Inmiddels verwachten Nederlandse consumenten van bedrijven inzicht in hoe zij zich gedragen op het gebied van duurzaamheid. Wij maken inzichtelijk wat consumenten verwachten, wat zij belangrijk vinden en waarom zij dit belangrijk vinden.”

Trots 

Winnaar Tony's Chocolonely stelt op de website trots te zijn op de uitverkiezing. "Met de focus op onze missie en cacao zijn directe, gelijkwaardige en dus duurzame relaties in de keten voor ons het allerbelangrijkst. Het is onze missie om de hele industrie te veranderen en dat gaat veel te langzaam, vinden wij. Maar, we blijven ook kritisch op onszelf, want we zijn er nog niet op het gebied van milieu."

Energieleverancier Greenchoice eindigde na Tony’s als tweede in de overall ranking.  “Duurzaamheid zit in ons DNA. Het is geen strategie, maar zit verweven in alles wat we doen en zeggen. Het is fantastisch om te zien dat consumenten dat ook herkennen en waarderen”, zegt commercieel directeur Marieke van den Hoek.

Bron: Sustainable Business Index, Greenchoice, Tony's Chocolonely | Afbeelding: Adobe Stock