31-05-2019 13:22 | Door: Emma Rotman

Bedrijven die mannen én vrouwen in de top hebben, boeken betere resultaten en maken meer winst dan bedrijven met enkel mannelijke leiders. Dat concludeert de International Labour Organization (ILO) in een rapport over genderdiversiteit in de top van het bedrijfsleven.

Het ILO nam dertienduizend bedrijven in zeventig landen onder de loep. Ruim de helft van de ondervraagden - 57 procent - gaf aan dat genderdiversiteit de resultaten van hun bedrijf verbetert. Van de bedrijven die de invloed van diversiteit in het management meten, rapporteerde bijna driekwart een winsttoename van 5 tot 20 procent. Voor de meeste van die bedrijven gold zelfs een winst van 10 tot 15 procent.

Eyer-opener

Bedrijven die meededen aan het onderzoek gaven verschillende redenen voor de positieve effecten van vrouwen aan de top. Meer dan de helft van de bedrijven noemde meer creativiteit, innovatie en openheid op de werkvloer als voordeel van een divers management. Een soortgelijke proportie gaf aan dat genderinclusiviteit goed is voor de reputatie van het bedrijf. Volgens 37 procent van de respondenten helpt diversiteit in het management om de mening van klanten te peilen.

Lees ook: Wereldwijd 24 miljoen nieuwe banen dankzij vergroening economie

“We verwachtten een positieve correlatie tussen genderdiversiteit en het succes van een bedrijf, maar deze resultaten zijn een eye-opener”, reageert Deborah France-Massin, directeur van het ILO Bureau for Employers’ Activities. “De boodschap is duidelijk. Bedrijven moeten inzien dat genderdiversiteit belangrijk is voor de bottomline, en niet alleen als HR-thema."

Genderdiversiteit en de SDG’s

Doel 5 van de Sustainable Development Goals (SDG’s) richt zich specifiek op de positie van vrouwen. In 2030 moeten vrouwen en mannen gelijke rechten hebben op faciliteiten als onderwijs, gezondheidszorg en werk. Daarnaast moeten vrouwen en mannen gelijk vertegenwoordigd zijn in poltieke en economische besluitvorming.

Pensioenorganisatie APG geeft invulling aan SDG 5 door de salarissen van vrouwen en mannen gelijk te trekken. Uit een intern onderzoek bleek dat veel vrouwen in het bedrijf minder verdienden dan de laagstbetaalde man met een soortgelijke functie.

Ook KPN maakt werk van SDG 5. Naar aanleiding van de Monitor Brede Welvaart & Sustainable Development Goals 2019 deelde MVO manager Brechtje Spoorenberg welke stappen het bedrijf neemt. “Wij willen het makkelijker maken voor het personeel om thuis te werken. Daarnaast hebben wij de beloningen voor vrouwen en mannen gelijk getrokken en de sollicitatieprocedure gaat eerlijker”, vertelt Spoorenberg.

SDGs On Stage

Om te zorgen te zorgen dat de leiders van de toekomst uitgerust worden met de juiste kennis en vaardigheden, moeten de SDG's onderdeel zijn van het hoger onderwijs. Daarom lanceerden Avans Hogeschool, Fontys, Hanzehogeschool en Saxion SDGs On Stage. Het content- en stageplatform verbindt studenten en duurzame ondernemingen rondom de SDG's.

Bron: ILO | Beeld: Adobe Stock