23-07-2019 12:14 | Door: Bas Joosse

Een grote groep topmensen  uit het Europese bedrijfsleven zal begin november in Brussel aandacht vragen voor een Europese strategie voor een duurzaam Europa. Een oproep van de organisatie CSR Europe is al door 200 CEO’s ondertekend.

Onder de ondertekenaars zijn CEO’s van grote bedrijven als Total, Vattenfall, Rabobank, Toyota, Vodafone, TenneT, RWE en Albron. De topmannen- en vrouwen willen dat de nieuwe Europese Commissie een strategie opstelt waarmee Europa in 2030 duurzamer wordt. “We vragen om een nauwere samenwerking tussen de politiek, de samenleving en het bedrijfsleven om de opwarming van de aarde te stoppen en meer duurzame groei te bewerkstelligen, met de SDG’s als ons kompas”, stelt initiatiefnemer Ilham Kadri, CEO van chemiebedrijf Solvay.

Lees ook: Krijgt Europa een CO2-grensbelasting?

New Deal nodig

De CEO’s stellen dat Europa een ‘New Deal’ nodig heeft, in analogie naar een project van de Amerikaanse president Roosevelt om het tij te keren van een periode van economische depressie in de jaren ’30 van de vorige eeuw. De Europese New Deal moet zich volgens de CEO’s richten op een gedeelde duurzame visie voor de toekomst. Om hun oproep kracht bij te zetten, willen ze in november de nieuwe voorzitter en vice-voorzitters van de Europese Commissie bezoeken

Lees ook: Vijf keer Europese invloed op duurzaamheid

In de New Deal is samenwerking tussen het bedrijfsleven, beleidsmakers en maatschappelijke organisaties nodig. Door die samenwerking moeten onder andere businessmodellen innovatiever worden en moeten er financieringsmodellen ontwikkeld worden waarmee een duurzaam en circulair model dichterbij komt. De Europese staatshoofden en regeringsleiders benadrukten in juni dit jaar nog dat het bouwen van een ‘klimaatneutraal, groen, eerlijk en sociaal Europa’ één van de speerpunten van de nieuwe Europese Commissie moet worden.

Eerdere oproep

Het is niet de eerste keer dat CEO’s Europa oproepen om samen te werken aan een beter klimaat. In april dit jaar riepen 61 CEO’s van grote Europese multinationals de Europese Unie nog op om een langetermijnstrategie te maken waarmee Europa in 2050 klimaatneutraal kan worden. De oproep werd onder andere ondertekend door de CEO’s van Neste, Philips, Interface, FrieslandCampina, Ikea en Ørsted.

Bron: CSR Europe | Afbeelding: Adobe Stock