29-07-2019 14:22 | Door: Bas Joosse

Een groep van 28 multinationals gaat in september nieuwe duurzaamheidsdoelen opstellen om de opwarming van de aarde op 1,5 graad Celsius te houden. De bedrijven hebben gezamenlijk een marktwaarde van $ 1,3 biljoen.

Onder de deelnemende bedrijven bevinden zich Hewlett Packard, Unilever, Vodafone, DSM, farmaceutisch bedrijf AstraZeneca, kledingfabrikant Levi Strauss, energieleverancier Iberdrola en telecombedrijf BT. Volgens de Verenigde Naties hebben vier van de 28 bedrijven hun doelen al in lijn gebracht met een maximale opwarming van 1,5 graad: BT, Hewlett Packard Enterprise, Levi Strauss en softwareontwikkelaar SAP

Lees ook: Hoe DSM ondervoeding aanpakt en economische groei stimuleert

General Motors

Recent maakte autoconcern General Motors al bekend de reductiedoelen aan te passen aan de eisen om de doelen uit het Parijsakkoord te halen. Het Amerikaanse concern behoort niet tot de 28 bedrijven.

“Leiderschap op klimaatgebied is nooit belangrijker geweest dan dat het nu is. Het is inspirerend om te zien dat zo veel bedrijven en merken hun ambities opschroeven”, zegt Lise Kingo, CEO van UN Global Compact. De organisatie, die onderdeel is van de Verenigde Naties, deed in juni een oproep aan leiders uit het bedrijfsleven om de reductiedoelen van hun bedrijf in lijn te brengen met een maximale opwarming van 1,5 graad Celsius. Het International Panel on Climate Change (IPCC) bracht vorig jaar al adviezen uit hoe bedrijven dat doel kunnen bereiken. 

Lees ook het interview met Chad Frischmann, research-directeur van Drawdown: 

Wetenschappelijke basis

De bedrijven die hun ambities aanpassen, stellen hun doelen via het  Science Based Targets initiative (SBTi), een organisatie die de reductiedoelen van bedrijven vergelijkt met recente wetenschappelijke resultaten. “De wetenschap is duidelijk; om de catastrofale impact van klimaatverandering te beperken, moeten we ervoor zorgen dat de opwarming de 1,5 graad niet overschrijdt. Die ambitie is hoog, maar haalbaar. Wetenschappelijk gebaseerde doelen geven bedrijven een routekaart hoe ze daar moeten komen”, zegt Paul Simpson, commissaris bij SBTi en CEO van het Carbon Disclosure Project (CDP).

Bron: UN Global Compact | Afbeelding: Adobe Stock