14-02-2020 11:01 | Door: Rianne Lachmeijer

Jaarlijks presenteert Carbon Disclosure Project (CDP) haar zogenoemde A-lijst met bedrijven die leiderschap tonen met duurzaamheid. Dit jaar behalen meer dan tweehonderd bedrijven een top-score op minstens één van de deelthema’s: klimaatverandering, bossen en waterveiligheid. Vijf Nederlandse bedrijven haalden de A-lijst.

Alleen bedrijven die een positieve bijdrage leveren aan verduurzaming en transparant zijn over hun voortgang verdienen een A-positie in de lijst van Carbon Disclosure Project (CDP). CDP maakt onderscheid tussen drie thema’s: klimaatverandering, bossen en waterveiligheid. De hoogst mogelijke beoordeling is een A. Met een D-positie bungelen bedrijven onderaan de lijst. Dit zijn bedrijven die wel data hebben aangeleverd, maar nog niet bewezen aan de slag gaan met duurzaamheid.

Toonaangevend op duurzaamheid

180 bedrijven krijgen een A-beoordeling op het thema klimaatverandering. Slechts acht behalen een A-score op het thema bossen. En 72 bedrijven behalen een A-score op waterveiligheid.

Niet alle bedrijven worden beoordeeld op alle thema’s. Dat heeft te maken met de activiteiten van het bedrijf en in hoeverre investeerders en klanten geïnteresseerd zijn in die informatie. Op Twitter feliciteert CDP Danone, Firmenich, HP, l’Oreal, Unilever en UPM Global voor een A-score op alle drie de thema’s.

Lees meer over de meest toonaangevende bedrijven:

Nederlandse toppers

Nederlandse bedrijven met een A-score op het gebied van klimaatverandering zijn: ING, Philips, Signify, KPN en BAM. Drie bedrijven scoren een A-: Rabobank, DSM en PostNL. Daarnaast scoort Philips een A-score op waterveiligheid en haalt BAM een A- op het deelthema hout dat onder het thema bossen valt. CDP rekent Unilever tot het Verenigd Koninkrijk.

Lees meer over de Nederlandse toppers:

Leiderschap

Door bedrijven te beoordelen op transparantie en duurzaam leiderschap, hoopt CDP bewustwording te creëren. CDP beoordeelt bedrijven op heldere rapportage over hun CO2-uitstoot, bekendheid en beheer van klimaatrisico’s en leiderschap op het gebied van duurzaamheid. Het stellen van ambitieuze en zinvolle doelen, ziet CDP als voorbeelden van goed leiderschap.

Duurzame beleggers kunnen de informatie die CDP verzamelt gebruiken om te kiezen voor bedrijven die het klimaat zo min mogelijk schaden, of zelfs een positieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzame economie.

Lees ook: Duurzaamheid op de eerste plaats. Wat betekent dat voor financieel rendement?

Onderstaande grafiek toont dat het aantal bedrijven dat data aanlevert aan CDP jaarlijks toeneemt. Ga voor meer informatie over de beoordelingsmethode en de beoordeelde bedrijven naar de website van CDP.

Bron: CDP | Hoofdafbeelding: Adobe Stock | Grafiek: CDP