10-11-2020 14:21 | Door: Marc Seijlhouwer

Kleine, idealistische bedrijven hebben veel invloed op grotere bedrijven, blijkt uit onderzoek van Social Enterprise NL. De belangenorganisatie onderzocht hoe sociale ondernemingen grote bedrijven kunnen overtuigen om duurzamer te ondernemen. "Waar traditionele corporates de wens van de consument volgen, zorgen maatschappelijk betrokken bedrijven juist dat de wens van de consument verandert.”

Het onderzoek laat zien dat de kleinere ondernemingen grote bedrijven op drie manieren kunnen beïnvloeden: door te laten zien dat een milieuvriendelijke businessmodel werkt, door het publiek bewust te maken van niet-duurzame praktijken, en door de standaard voor een sector hoger te maken.

Voor het onderzoek dook socioloog Simone van Dijk met haar team in de literatuur, en ze interviewde corporates en sociale bedrijven over hun beweegredenen. “Uit wetenschappelijk onderzoek weten we hoe innovatie in het algemeen van kleine innovators naar grote bedrijven vloeit. Maar voor duurzame initiatieven weten we dat niet echt”, vertelt ze aan de telefoon. “Dit onderzoek is een eerste stap om meer te leren over de rol van social enterprises.”

Lees ook: KvK ziet nog te veel belemmeringen voor duurzame ondernemers

De Vegetarische Slager

Dat sociale bedrijven invloed hebben op de grote jongens, staat volgens Social Enterprise NL vast. Voorbeelden als Tony Chocolonely of De Vegetarische Slager laten zien hoe het maatschappelijk engagement van die bedrijven invloed heeft op een hele sector, en op de wensen van consumenten. “Dat maakt sociale bedrijven uniek: waar traditionele corporates de wens van de consument volgen, zorgen maatschappelijk betrokken bedrijven juist dat de wens van de consument verandert.” Uiteindelijk volgt het bedrijfsleven die nieuwe vraag ook weer.

Het risico is daarbij dat grote bedrijven een social enterprise (of alleen het gedachtegoed) overnemen en doen verwateren. “Social enterprises vinden het vaak fijn als anderen hun businessmodel overnemen. Maar het risico is dat het model te commercieel wordt, en daardoor de duurzame impact verloren gaat. Dat is een vrees van veel kleinere bedrijven”, weet van Dijk.

“Aan de andere kant is een overname door een groot bedrijf een mooie kans om veel meer invloed te hebben. Het is echter niet de enige manier; ik kwam bijvoorbeeld ook idealistische medewerkers van grote bedrijven tegen bij het onderzoek. Die hebben lijntjes met de kleinere sociale bedrijven, en vragen dan bijvoorbeeld of er geen rapport of nieuws kan komen over een duurzaam onderwerp, zodat de corporate medewerkers dat aan hun bazen kunnen laten zien.”

Klein bedrijf, grote invloed

Zo’n netwerk van beïnvloeden is onmisbaar als kleine bedrijven veel invloed willen hebben, op weg naar een duurzame toekomst. Maar Van Dijks onderzoek laat volgens haar in ieder geval zien dat je de kleinere spelers niet moet onderschatten. “Mensen denken soms: wat kan een klein bedrijf nou betekenen voor de maatschappij? Maar dit rapport laat zien dat zulke bedrijven echt een grote invloed hebben, zeker in vergelijking met hun beperkte grootte, budgetten en aantal medewerkers.”

Lees ook ons dossier over duurzaam ondernemen

Bron: Social Enterprise NL | Beeld: Adobe Stock