21-10-2019 12:12 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Solar Team Eindhoven heeft wederom de eerste plek behaald op de World Solar Challenge, een tweejaarlijkse race speciaal voor zonneauto’s. De Eindhovense zonneauto legde ruim 3.000 kilometer af en laadde tijdens de rit slechts 71.24 kilowattuur bij. De rest van de afstand werd volledig afgelegd op zonne-energie.

Het Eindhovense studententeam pakte, voor de vierde keer op rij, de eerste plek in de zogeheten Cruiser-klasse van de Australische race. In deze divisie ligt de focus niet zozeer op snelheid, maar op efficiëntie, comfort, design en innovatie. Waar de Challenger Class vooral om snelheid en efficiëntie draait werd de Cruiser-klasse in 2013 in het leven geroepen zodat deelnemende teams zich kunnen richten op zonneauto’s die wat meer lijken op reguliere personenauto’s. Op die manier kan de technologie die ze ontwikkelen voor de World Solar Challenge uiteindelijk ook zijn weg naar de markt vinden.

De inspanningen van Solar Team Eindhoven hebben daar inmiddels al toe geleid. De startup Lightyear, een directe spin-off van het Eindhovense studententeam, presenteerde dit jaar het eerste prototype van zijn zonneauto: de Lightyear One.

Benieuwd naar het hoe en waarom van Lightyear? Luister dan de podcast met Lex Hoefsloot, medeoprichter en CEO van Lightyear:

Zonneauto

De zonneauto van Solar Team Eindhoven heet de Stella Era en biedt ruimte voor vier passagiers. De auto behaalde op de World Solar Challenge een totaalscore van 204.8 en scoorde daarbij het hoogst op het gebied van efficiëntie. Nadat de auto de finishlijn passeerde, gaf het team een presentatie aan een jurypanel van experts, over de voordelen en technische innovaties van de auto. De Stella Era maakte bijvoorbeeld indruk met de mogelijkheid om volledig autonoom de huidige stand van de zon te bepalen.

Rijden op zonne-energie

Tijdens de race had de zonneauto een gemiddelde snelheid van 70.2 kilometer per uur en hoefde slechts één keer bij te laden. Het ging daarbij om 71.24 kilowattuur. Ter vergelijking: een reguliere elektrische auto heeft voor het afleggen van een vergelijkbare afstand ongeveer tien keer zoveel energie nodig.

Rijden op zonne-energie, door middel van geïntegreerde zonnecellen, wordt door velen als een interessante ontwikkeling gezien in mobiliteitsland. De elektriciteit die de auto zelf opwekt, hoeft dan immers niet van een laadpaal te komen.

Lees ook:

Beeld: TU Eindhoven.