11-11-2019 15:14 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het KLM Corporate BioFuel Programme (KCBP) werd in 2011 in het leven geroepen voor bedrijven die hun vliegreizen op biobrandstof willen afleggen. Het initiatief blijkt populair: steeds meer bedrijven sluiten zich aan, met SHV Energy (de grootste propaandistributeur ter wereld) als meest recente deelnemer.

TU Delft, dat sinds 2017 aangesloten is bij het KCBP, besloot daarnaast om zijn deelname aan het programma met twee jaar te verlengen. Andere deelnemers aan het programma zijn ABN AMRO, Accenture, Arcadis, Gemeente Amsterdam, Loyens & Loeff, LVNL, Microsoft, ministerie van Infrastructuur en Milieu, NLR, PGGM en Schiphol Groep.

Vliegen op biobrandstof

Het biobrandstof-initiatief van KLM werkt simpel: bedrijven die hun vervoersbewegingen willen verduurzamen, sluiten zich aan bij het programma. Bij hun daaropvolgende vliegreizen betalen ze een toeslag, die het prijsverschil tussen conventionele kerosine en duurzamere biokerosine overbrugt. KLM gebruikt deze toeslag vervolgens voor de aankoop van de biobrandstof.

"Door de deelnemers van het KLM Corporate BioFuel Programma, zoals SHV Energy en de TU Delft, kunnen er steeds grotere stappen gezet worden. Zo ontwikkelen we een markt voor duurzame kerosine”, licht Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, toe in een persbericht.

Duurzamere bedrijfsvoering

Deelname aan het programma is voor bedrijven een kans om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. Duurzame biokerosine kan de CO2-uitstoot van vliegreizen namelijk tot wel 85 procent verminderen. KLM stelt dan ook dat biobrandstoffen onmisbaar zijn om de CO2-uitstoot van de luchtvaart op korte en middellange termijn te reduceren.

Nieuwe fabriek voor biobrandstof

KLM signaleert echter ook een tekort aan productiecapaciteit voor biokerosine. Daarom is het onzeker of het in de toekomst aan de groeiende vraag naar de brandstof kan blijven voldoen. Om die reden sloeg de luchtvaartmaatschappij eerder al de handen ineen met SHV Energy en SkyNRG. Gezamenlijk werken deze partijen aan de eerste Europese fabriek voor biokerosine, die vanaf 2022 zo’n 100.000 ton van de duurzamere brandstof per jaar kan produceren.

Lees ook:

Beeld: Adobe Stock.