04-11-2016 12:12 | Door: Chris Thijssen

Theeleverancier Frank about tea brengt in korte tijd thee van plantages in Oost-Afrika bij de consument thuis. Zo wil de start-up de versheid van thee en de arbeidslonen van theeboeren verbeteren.

Frank about tea stelt zichzelf als doel om op eerlijke en snelle wijze kwalitatief goede thee, afkomstig van een Oost-Afrikaanse plantage, op de markt te brengen. Daarvoor hanteert de start-up een online bezorgservice. Via de website van het theemerk kunnen consumenten zich abonneren op thee, die de start-up vervolgens maandelijks per post bezorgt.

“Vanuit plantage tot verzending naar de klant duurt gemiddeld drie weken. Dat is ongeveer zes keer sneller dan bij veel gevestigde theemerken, die meestal een half jaar tot een jaar nodig hebben”, zegt David Kellerman, medeoprichter van Frank about tea, in een persbericht.

duurzame thee

Duurzame thee

De start-up verkort de keten door inkopers, veilingen, groothandels en multinationals in het proces over te slaan. Daardoor kan de start-up de theeproducenten in Oost-Afrika volgens Kellerman een bovengemiddeld hoge prijs betalen. “Tegelijkertijd komt de korte keten de versheid en kwaliteit van de thee ten goede”, zegt hij.

Transparantie

De fabriek waarin de thee van Frank about tea wordt geproduceerd, is bekend bij Kellerman en medeoprichter Valerie Hirschäuser. Toch durven de twee oprichters niet te garanderen dat de thee 100 procent eerlijk is. Maar ze bieden naar eigen zeggen wel transparantie.

Hirschäuser, in het persbericht: “Wanneer bijvoorbeeld de werkomstandigheden gedurende de theeproductie te wensen overlaten, vermelden wij dit eerlijk.” Door eerlijk te zijn, willen de ondernemers mensen bewustmaken van de imperfecties in de handelsketen en zo bewuste consumenten creëren.

Bedrijfsvoering

Frank about tea richt zich in eerste instantie op verkoop via zijn online webshop en directe verkoop aan bedrijven. Daarnaast hebben de oprichters plannen voor een eigen productiefaciliteit in Oost-Afrika. Hirschäuser: “Zo kunnen we onze eigen keten verduurzamen. We willen niet alleen als bedrijf goed renderen, maar hebben de missie om meer mensen bewust te maken van het belang van eerlijke, kwalitatieve producten.”

Bron: Frank about tea | Foto’s: Frank about tea