16-11-2017 13:45 | Door: Chris Thijssen

Jumbo wil vanaf 2022 uitsluitend duurzame melkproducten verkopen. Daarover heeft de supermarktketen afspraken gemaakt met milieuorganisatie Milieudefensie.

Jumbo is de eerste Nederlandse supermarktketen die deze stap zet. Het merendeel van de dagverse zuivel van Jumbo heeft volgens het bedrijf al een weidegangcertificering, wat betekent dat de melk afkomstig is van koeien die 120 dagen per jaar zes uur per dag in de wei staan. Vanaf 2020 wil de supermarktketen voor zijn huismerk-zuivelassortiment alleen nog weidemelk gebruiken.

Vanaf 2022 verwacht Jumbo van zijn leveranciers dat ze alleen nog veevoer uit Europa gebruiken. Ook zegt de supermarktketen zich te gaan inzetten voor weidevogelbeheer en een grondgebonden veehouderij. Daarnaast is de winkel onlangs een samenwerking met de Dierenbescherming gestart, waarin wordt onderzocht of de melk kan worden voorzien van het Beter Leven-keurmerk.

Duurzame melk

“Als supermarkt vinden we het belangrijk dat producten worden geproduceerd met zorg voor mens, dier en milieu. Dit geldt ook voor melk”, zegt Ed van de Weerd, directeur commercie bij Jumbo, in een persbericht.“ De komende jaren gaan we met onze ketenpartners nóg meer stappen zetten om onze melkplas verder te verduurzamen.”

De stap van Jumbo volgt op een recente campagne van Milieudefensie om de verkoop van duurzame melk tegen een eerlijke prijs te bevorderen. Bart van Opzeeland van Milieudefensie prijst de supermarktketen: “Petje af voor Jumbo. Wat een mooi nieuws voor het milieu en de natuur. Duurzame melk spaart klimaat, grondwater, het grasland en vermindert het mestprobleem. Dit is dus win-win."

Bron: Jumbo | Foto: Jumbo