12-02-2018 17:14 | Door: Martijn van der Donk

Consumenten van populaire vruchten als peren, mango’s, avocado’s en bananen willen graag weten welke prijs de teler daarvoor krijgt. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN Amro en GFK. 37 procent van de meer dan 1000 ondervraagden zegt hierin geïnteresseerd te zijn. Bij de jonge consumenten (tussen 18 en 39 jaar) ligt dit percentage zelfs op 50 procent.

Het blijft niet alleen bij die interesse. Bijna een vijfde geeft aan dat zij graag een mogelijkheid willen hebben om de fruitteler naar eigen inzicht extra voor zijn inspanningen te betalen.

Duurzame keuze

Als de consument ook de werkelijke kosten van een product kent, kan helpen bij het maken van duurzame keuzes en de verantwoording voor een hogere prijs. Deze ‘verborgen kosten’ kunnen inzichtelijk worden gemaakt door de CO2-uitstoot van de productie te kwantificeren of te laten zien wat een product moet kosten voor een leefbaar inkomen voor boeren en telers.

Vraaggestuurde productie

Meer informatie maakt volgens ABN Amro de transitie naar een meer vraaggestuurde productie mogelijk. Daarin vormen de wensen van de consument juist het uitgangspunt. Loyale, betrokken klanten zijn het doel. De partijen die in zo’n model samenwerken, kennen langdurige relaties en stellen gezamenlijk de productievoorwaarden vast. Het resultaat is een hogere afzetgarantie, en vaak een betere prijs voor producten doordat consumenten of retailers er meer waarde aan toekennen. Bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming.

Lees verder: Hoe duurzaam zijn groenten en fruit in de supermarkt?

Bron: ABN Amro | Afbeelding