08-03-2018 10:19 | Door: Martijn van der Donk

Vleesvervangers worden steeds populairder. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI. De supermarktverkoop steeg in 2017 met 17 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De verkoop van vlees vertoonde een lichte daling.

De afzet van plantaardige variaties op zuivel groeide 6,6 procent. Hier tegenover staat een dalende supermarktverkoop van vlees (-1,7 procent) en zuivel (-1,3 procent). Volgens de Green Protein Alliance (GPA) - een brede maatschappelijke coalitie van A-merkproducenten, wetenschap, onderwijs, kennispartners, NGO’s en overheid - laten de cijfers zien dat steeds meer Nederlanders de smaak van plantaardige variaties waarderen. Ook beseffen zij volgens de GPA steeds meer dat anders eten in het belang is van gezondheid én klimaat.

IRI maakte de cijfers bekend tijdens de Week Zonder Vlees. Meer dan 27.000 deelnemers zijn de uitdaging aangaan om deze hele week geen vlees te eten. Tientallen supermarkten, producenten, restaurants, pompstations, cateraars, universiteiten, scholen en gemeentes hebben zich bij het initiatief aangesloten.

Lees verder

Bron: Levensmiddelenkrant | Afbeelding: Shutterstock