17-01-2020 07:53 | Door: Sanne Bode

De beste kwaliteit koffie aanbieden op de meest duurzame manier, dat is de missie van Nespresso. Om dit te realiseren, introduceerde het koffiemerk een allesomvattende aanpak, die begint bij de koffieboer. "Zodat we ook in de toekomst van de hoogste kwaliteit koffie kunnen blijven genieten."

Duurzaamheid staat al meer dan twintig jaar hoog op de agenda bij Nespresso. De afgelopen vijf jaar investeerde het bedrijf € 450 mln in het duurzaamheidsprogramma ‘The Positive Cup’ om ook in de toekomst dezelfde hoge kwaliteit koffie te kunnen bieden. Dat programma richt zich op drie pijlers: koffieteelt, aluminium en klimaat. Daarbinnen wordt er geïnvesteerd in programma’s, die impact maken op elf van de zeventien Sustainable Development Goals, opgesteld door de Verenigde Naties.

Eén daarvan is het zogeheten 'AAA Sustainable Quality Programma', dat betrekking heeft op de inkoop van koffie en onderdeel is van Nespresso’s brede duurzaamheidsstrategie. 93 procent van de koffie die Nespresso van circa 100.000 boeren inkoopt, is afkomstig van plantages die zijn verbonden aan het AAA Sustainable Quality Programma. Onlangs is het programma uitgebreid naar Oost-Afrika. Het bedrijf ligt daarmee op koers om de gestelde doelstelling in 2020 te halen om 100 procent van haar koffie via dit programma te verbouwen.  

Langdurige samenwerkingen zijn essentieel om serieuze invloed uit te oefenen op het milieu en maatschappij, vindt Nespresso. Per uitdaging gaat het bedrijf daarom op zoek naar de meest geschikte partner om mee samen te werken.

AAA Sustainable Quality Programma

In 2003 heeft Nespresso samen met de Rainforest Alliance het AAA Sustainable Quality Programma opgericht. In dit unieke programma ligt de focus op kwaliteit, duurzaamheid en productiviteit. De duurzaamheidseisen binnen het AAA Sustainable Quality Programma zijn ontwikkeld door het Sustainable Agriculture Network (SAN). Dat is een non-gouvernementele organisatie, die zich richt op het steunen van lokale boeren en gemeenschappen in het ontwikkelen van een duurzame aanpak.

Door dit programma kunnen wereldwijd ongeveer 100.000 koffieboeren de hoogste kwaliteit koffie op hun koffieplantages laten groeien, terwijl Nespresso ondertussen de leefsituatie van boeren en hun families aanzienlijk verbetert. Positieve effecten zoals bodemgezondheid, toenemende productiviteit, betere prijs-kwaliteit verhouding en het ontstaan van lange termijn samenwerkingen met afnemers zorgen ervoor dat steeds meer boeren geïnteresseerd raken in het programma.

Win-win-win situatie

Het programma reikt verder dan alleen het scheppen van betere sociale, milieu en economische omstandigheden. Het ondersteunt de boeren bij het investeren in een infrastructuur, geeft hen een hoge vergoeding voor kwaliteitskoffie en de beste landbouwmethodes. Daarnaast krijgen de boeren trainingen en financiële en technische ondersteuning om te kunnen investeren in kwaliteit, duurzaamheid en productie. Op die manier neemt hun oogstopbrengst toe en ontvangen ze een eerlijke prijs voor de koffiebonen. Een win-win-win situatie voor niet alleen de boeren en hun families, maar ook voor de consument die het kopje koffie uiteindelijk drinkt.

Duurzaamheidskader

Bovendien zorgt het programma voor een nieuw duurzaamheidskader waarbinnen kan worden geïnnoveerd op het gebied van koffie. De basis daarvan vormt een goede relatie met de koffieboer, die is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en een gezamenlijke inzet voor het creëren van maatschappelijke waarde. Nespresso is trots op de krachtenbundeling met Rainforest Alliance en kijkt uit naar de toekomst waarin voortdurende beweging centraal staat door nauwe samenwerking met de koffieboeren. “Zo kunnen we waarde creëren en blijven we investeren in levendige koffiegemeenschappen”, aldus Nespresso.

Zo'n 100.000 koffieboeren kunnen door het programma de hoogste kwaliteit koffie op hun plantages laten groeien

Binnen het AAA-programma werkt Nespresso sinds 2013 ook samen met Fairtrade International. Zo richten Nespresso en Fairtrade International zich samen op pensioenprogramma’s voor koffieboeren, zoals eerder is gedaan met het Farmer Future programma in Colombia. Fairtrade International heeft daarnaast een actieve en adviserende rol in het Nespresso Sustainability Board. Met de Fairtrade-gecertificeerde koffie uit Indonesië onderstreept Nespresso de lange termijn samenwerking en gezamenlijke inzet voor het welzijn van de boeren en de lokale gemeenschappen.

Innovatief agrobosbouw-programma

Een andere belangrijke focus om de toekomst van voedsel te kunnen waarborgen, is het innovatieve agrobosbouwprogramma, dat Nespresso samen met de non-gouvernementele organisatie PUR Project heeft opgezet.

PUR Project helpt Nespresso om ecosystemen op te zetten, waardoor de boeren en hun families op een duurzame manier in hun levensonderhoud worden voorzien. Samen met PUR Project plant Nespresso bomen die de koffiegebieden beschermen tegen klimaatverandering, waardoor de veerkracht van de eigen keten wordt vergroot. De bomen herstellen niet alleen de omgeving, maar creëren ook specifieke bodemeigenschappen, die bijzondere koffie opleveren. Binnen het agrobosbouwprogramma heeft Nespresso inmiddels 3,3 miljoen bomen geplant in de koffiegebieden. De doelstelling is om in 2020 in totaal vijf miljoen bomen te hebben geplant samen met PUR Project en de boeren.

Lees ook: Aluminium uit koffiecapsules Nespresso krijgt tweede leven als fiets

Naast de investeringen in het behoud van bestaande koffiegebieden, investeert Nespresso ook in de mogelijkheid om vergeten koffiegebieden weer opnieuw tot leven te brengen. Dit zijn gebieden die zijn geteisterd door conflicten en natuurrampen of zeer moeilijke economische omstandigheden kennen. Een voorbeeld daarvan is Zuid-Soedan, waaraan Nespresso in 2011 een bezoek bracht en met partner TechnoServe samenwerkte om de koffieplantages in de regio Yei nieuw leven in te blazen. De limited edition koffie ‘Suluja ti South Sudan’ was na olie het eerste significante exportproduct van Zuid-Soedan en zorgde voor een sterkere economische diversiteit in het jongste land ter wereld. 

Nespresso brengt vergeten koffiegebieden opnieuw tot leven, zoals in Zuid-Soedan

In juni 2019 lanceerde Nespresso twee nieuwe koffies uit Oost-Zimbabwe en Caquetá, Colombia. Deze hoogwaardige en zeldzame koffies waren de afgelopen decennia verdwenen en inmiddels vrijwel onbekend. Door investeringen van Nespresso en de betrokkenheid van haar partners, kunnen koffieboeren in deze gebieden een duurzaam bestaan opbouwen, de lokale economie herstellen en hoognodige ontwikkelingen in de gemeenschappen op het platteland in gang zetten. Deze bijzondere lanceringen waren niet mogelijk geweest zonder het partnerschap met TechnoServe, die samenwerkt met ondernemers om in 29 ontwikkelingslanden concurrerende boerderijen, bedrijven en industrieën op te zetten.

Verantwoordelijkheid

Het maken van weloverwogen keuzes om zowel uitzonderlijke koffie als een duurzame bijdrage aan het milieu te bieden, past geheel in de duurzaamheidsvisie van Nespresso: Het bedrijf voelt een grote verantwoordelijkheid naar de koffieboeren en hun leefomgeving, zodat met elk kopje koffie een verschil kan worden gemaakt en elk kopje een positieve impact kan hebben op deze aarde. Zo wordt de hoge kwaliteit koffie ook in de toekomst gewaarborgd.  

Lees ook dit artikel: Nespresso recyclet koffiecapsules van andere koffiemerken

Beeld: Nespresso