Green Leader Pier Eringa: 'Ik zal nooit onderdeel worden van de politiek'

Pier Eringa maakte eind vorig jaar de overstap van ProRail naar mobiliteitsbedrijf Transdev Nederland. In deze Green Leaders podcast vertelt hij over verschillende leiderschapsstijlen, de toekomst van het openbaar vervoer en zijn interesse in complexe organisaties: 'Ik drink graag koffie met politici en werk veel met ze samen, maar ik zal nooit onderdeel worden van de politiek. Ik vind het veel leuker om mij met de inhoud van een organisatie bezig te houden.'

Op een boerderij in Friesland bracht Eringa zijn jeugd door. Duurzaamheidsthema’s als efficiënt benutten en verspilling tegengaan speelden een belangrijke rol, omdat er flink geïnvesteerd moest worden in de boerderij. “Word geen boer, Pier”, zeiden zijn ouders destijds; zij vonden dat er al te veel boeren waren.

Volgens Eringa is dit probleem jarenlang doorgeschoven en niet opgelost, waardoor er nu aan de noodrem moet worden getrokken. “Problemen waar je liever niet over begint, omdat het niet de populariteitsprijs wint. Ook dat zit in het politieke systeem.” Eringa ziet het als een uitdaging om vanuit zijn positie te kijken naar wat je zelf in je eigen omgeving kunt doen.

ICT

Als voorbeeld noemt Eringa de ICT, die nu bij veel overheidsorganisaties voor grote problemen zorgt. “Het feit dat het ICT-niveau laag is gebleven, heeft ook te maken met hoe er de afgelopen jaren is bestuurd.” Volgens Eringa zijn onderwerpen zoals ICT in de politiek niet populair, omdat er veel geld nodig is om het te verbeteren. "Het wordt gezien als een relatief onzichtbaar onderwerp waar je als bestuurder niet mee kunt scoren. Er is weinig interesse op het moment dat er goed geïnvesteerd moet worden, maar achteraf zijn we helemaal verontwaardigd en geschokt als blijkt dat het is misgegaan.”

Verduurzaming aan het spoor

In zijn nieuwe functie blijft het spoor de komende jaren een belangrijk aandachtspunt voor Eringa. “Er is de laatste jaren te weinig vooruit gedacht als het om het spoor gaat.” Vooruitgang is volgens de CEO mogelijk als er nieuwe technieken bijkomen. “Er moet de komende jaren veel spoor bijkomen. Maar we moeten ook denken aan hoe we bestaande sporen beter kunnen benutten.”

Eringa verwacht niet dat de machinist heel snel van de trein zal verdwijnen. Zelfrijdende treinen zijn er voorlopig nog niet. Wel ziet hij andere slimme oplossingen waardoor treinen bijvoorbeeld dichter achter elkaar kunnen rijden. Of technieken waardoor treinen langer hun snelheid kunnen vasthouden en later kunnen afremmen. “Ook dat soort slimme maatregelen leveren een bijdrage aan het verduurzamen van het spoor.”

Vond je deze podcast gaaf?

Abonneer je dan voor meer op:

Meer over Pier Eringa?

Bekijk het profiel 

Interview: Paul van Liempt | Beeld: Annegien Haselager. 


Deel deze pagina