Quinten Selhorst, Felyx, klopt voor ondernemersadvies niet meer aan bij zijn vader

Bijdragen aan schonere en beter bereikbare steden met het aanbieden van elektrische scooters; dat is de missie van elektrisch deelscooterbedrijf Felyx. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Brussel rijden de donkergroene scooters al. ‘Het is een vrij ambitieuze groeicurve die je door moet als organisatie. Doe je dat niet; dan heb je minder kans op succes’, aldus CEO Quinten Selhorst.

In 2015 werkten Quinten Selhorst en Maarten Poot (de oprichters van Felyx) nog als consultant. Terwijl zij samen in een deelauto stilstonden in een file en zowel links als rechts werden ingehaald door fietsers en scooters dachten zij: dit kan anders. Die rit vormde het begin van Felyx.

‘Het idee bepaalt minder dan 10 procent van het succes’

Selhorst is ervan overtuigd dat een goed idee met aansluitende businesscase slechts een deel van het succes vormt: 10 procent, of misschien zelfs minder. “Uiteindelijk gaat het erom hoe je het concept uitvoert. Hoe, zoals wij dat zeggen, execute je het? En ik denk dat je daar heel vaak ziet dat het toch niet goed gaat; waardoor een goed idee uiteindelijk niet slaagt."

Een jachtig bestaan

Bij het bedrijfsmodel van Felyx en vergelijkbare bedrijven is het noodzakelijk om heel snel te groeien, stelt Selhorst. “Als je dat niet doet, dan is er een andere partij die dat wel doet, omdat ze bijvoorbeeld meer kapitaal hebben en jou dan heel snel kunnen overnemen. Dus het is een vrij jachtig bestaan; het is een ambitieuze groeicurve die je door moet gaan als organisatie. Doe je dat niet, dan heb je minder kans op succes.” Die realiteit vraagt om het nemen van risico, maar Selhorst formuleert het anders: “Je moet heel veel weloverwogen risico-afwegingen maken.”

Geen advies van vader

Met een ondernemende vader wist Selhorst dat ondernemen niet altijd over rozen gaat. Toch wisten hij en medeoprichter Poot al lang voordat zij startten met Felyx dat zij graag wilden ondernemen. Als Selhorst zijn ondernemerschap vergelijkt met dat van zijn vader kan hij niet anders dan concluderen dat het twee verschillende werelden zijn.

Hij vraagt inmiddels geen ondernemersadvies meer aan zijn vader. "We zijn nu pas 2,5 jaar bezig en het is echt waanzinnig hard gegaan. Dan merk je op een gegeven moment dat je niet meer per se als ondernemer de adviezen bij je vader ophaalt, maar bij anderen. Dat is geen waardeoordeel. Dat is niet goed of fout, dat is gewoon een andere wereld waar je in leeft."

Meer over Quinten Selhorst?

Bekijk het profiel 

Interview: Paul van Liempt | Fotografie: Céline Wagenmakers


Deel deze pagina