Roger
van Boxtel

president-directeur

NS

Informatie

Naam

Roger van Boxtel

Bedrijf

NS

Functie

president-directeur

Leeftijd

65

Wie is Roger van Boxtel?

Roger van Boxtel is president-directeur bij NS. Het bedrijf speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van mobiliteit, zowel in Nederland als in Europa.

Positie

Vóór zijn functie als president-directeur bij NS was Roger van Boxtel actief in de politiek en stond hij lange tijd aan het roer bij zorgverzekeraar Menzis. Na enkele jaren als Tweede Kamerlid voor D66 werd hij in 1998 minister voor Grote Steden, Integratie en ICT. Naast zijn rol als CEO bij Menzis was hij van 2011 tot 2015 fractievoorzitter van D66 in de Eerste Kamer. In 2015 werd Roger van Boxtel als interim-directeur bij NS aangesteld voor een periode van één jaar om orde op zaken te stellen. Een jaar later werd hij de vaste aanvoerder.

Persoon

Naar eigen zeggen weet Roger van Boxtel nog steeds niet wat hij wil worden. Dat hij een diploma behaalde op de middelbare school, dankt hij aan zijn ouders. Hij vond namelijk alles leuk, behalve de hele dag in de klas zitten. Een studie geneeskunde maakte hij niet af, maar hij ontmoette er wel zijn vrouw. Tijdens zijn vervolgstudie rechten ontwikkelde hij een bepaalde manier van denken: niets is zeker, je moet aan alles kunnen twijfelen. Als leider ziet hij het als zijn belangrijkste taak om impulsen van buiten naar binnen te brengen en zijn bedrijf sterk te maken voor een continu veranderende omgeving.

Resultaat

Onder het bewind van Roger van Boxtel stapte NS in 2018, eerder dan gepland, over op 100 procent duurzame energie. Zijn eerste taak bij NS was het brengen van rust in een roerige periode, maar met zijn vaste aanstelling zette hij ook de verbreding van mobiliteit op de agenda. Die gaat volgens hem verder dan de trein. Daarom zoekt hij actief de samenwerking op met andere organisaties in de mobiliteitssector, zoals de ANWB en Bovag.

Ook maakt Roger van Boxtel zich hard voor het bieden van een alternatief voor korte vluchten in Europa. Een voorbeeld daarvan is de rechtstreekse Eurostar van Amsterdam naar Londen, waarbij reizigers voorheen nog moesten overstappen in Brussel voor een paspoortcontrole. Op dat traject is de trein zowel qua reistijd als qua kosten concurrerend met het vliegtuig.