10-11-2016 16:15 | Door: Hidde Middelweerd

Zowel bedrijven als consumenten maken steeds meer gebruik van tweedehands producten. Vooral in de computermarkt is de groei in populariteit van gebruikte producten duidelijk merkbaar: het aandeel van tweedehands producten bedraagt in deze markt inmiddels 20 procent.

Dat meldt De Telegraaf, naar aanleiding van cijfers van adviesbureau McKinsey.

McKinsey onderzocht de potentie van de markt voor tweedehands apparatuur voor Altor, een private equity fonds.

Hergebruik van apparatuur

Volgens McKinsey is het aandeel van gebruikte apparatuur in de Benelux, Scandinavië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk inmiddels gelijk aan zo’n € 15 tot € 18 mrd. Dit terwijl de totale markt juist krimpt.

Naar aanleiding van het onderzoek heeft Altor besloten om Infotheek over te nemen: een Europese marktleider op het gebied van gebruikte apparatuur, wiens omzet in zes jaar zes keer zo groot werd. In 2016 werd een omzet van ruim € 350 mln behaald.

“Bedrijven gaan bewuster om met hun apparatuur. Ze schrijven hem zelf niet meer volledig af omdat deze ook na gebruik nog waarde vertegenwoordigt. Daarnaast zien ze dat het hergebruiken van onderdelen natuurlijk beter is voor het milieu”, zegt Jordy Kool, CEO van Infotheek, tegenover De Telegraaf.

Refurbished apparatuur

Ook de markt van refurbished apparatuur stijgt, stelt de Telegraaf. Hierbij krijgen apparaten niet meteen een tweede leven, maar worden ze eerst opgeknapt, bijvoorbeeld door bepaalde onderdelen te vervangen.

Bron: De Telegraaf | Foto: Vadim Sherbakov via Unsplash.com (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)