25-04-2018 14:00 | Door: Rianne Lachmeijer

De CO2-impact van producten staat nu vaak centraal bij gesprekken over milieu-impact. Dit getal blijkt vaak slechts een derde van de daadwerkelijke impact weer te geven. De Franse startup YuKan lanceert na circa 5 jaar testen een nieuwe methode: de Product Environmental Footprint (PEF) Guide.

De Product Environmental Footprint (PEF) Guide kwantificeert de gehele levenscyclus van een product: van de winning van grondstoffen tot het moment dat het product wordt weggegooid. Volgens Yukan is het cruciaal om de hele productieketen mee te nemen in de berekening om tot een juiste impact te komen. Zo blijkt dat de productie van elektrische auto’s een grote impact heeft op het milieu vanwege de fabricage van batterijen.

Duurzame ambities onder de loep

YuKan heeft de duurzame ambities van Nestlé van Evian geëvalueerd aan de hand van de methode. Daaruit blijkt dat de ambitie van Nestlé Group om 100 procent recyclebare verpakkingen te gebruiken, invloed heeft op minder dan 20 procent van de totale ecologische impact van haar zuivelproducten. Het platform toont aan dat 70 procent van de impact gerelateerd is aan melkproductie.

De ambitie van Evian levert meer op. Wanneer het mineraalwatermerk overstapt op 100 procent gerecyclede flessen heeft dit invloed op 70 procent van de totale ecologische voetafdruk van het bedrijf. Ondanks dit hoge percentage wijst YuKan erop dat het belangrijk is om de impact van transport en energie- en waterverbruik niet uit het oog te verliezen. 

De methode van YuKan

YuKan bepaalt de impact op basis van 13 factoren. Het gaat bijvoorbeeld om de impact op klimaatverandering, de vernietiging van de ozonlaag veroorzaakt door de uitstoot van gassen door met name koelsystemen en de verzuring van bodem en rivieren.

"YuKan is de eerste en enige digitale technologie die deze methode modelleert, zodat deze toegankelijk wordt voor zowel consumenten, fabrikanten, merkeigenaren als de toeleveringsketen",  zegt Christophe Girardier, directeur en mede-oprichter YuKan.

“Onze ambitie is om merken te helpen om de objectieve ecologische voetafdruk van hun producten aan consumenten te tonen. Daarnaast stelt deze aanpak consumenten in staat om producten te kiezen met een lage impact op het milieu. Hiermee begint de ecologische transitie."

Europese Commissie

De aanleiding voor de ontwikkeling van de methode was de wens van de Europese Commissie om tot een objectieve definitie van de ecologische impact van producten te komen. Sinds 2014 heeft de Commissie tests uitgevoerd met hulp van partijen uit de markt, NGO’s en andere belanghebbenden. Op die manier zijn 25 categorieën consumentenproducten onder de loep genomen.

Lees ook: 

Bron: YuKan | Foto: Adobe Stock