05-08-2018 10:40 | Door: Rianne Lachmeijer

Zuid-Korea presenteert een blueprint om Sejong en de havenstad Busan om te dopen tot testlocaties voor smart city-oplossingen, zoals slimme water-technologieën en zelfrijdende auto’s. De Koreaanse overheid opent de markt voor buitenlandse bedrijven.

Korea Water Resources Corporation K-Water is de ontwikkelaar, maar Jaewon Peter Chun leidt het project. Hij is de national smart city master planner van het presidential committee on the fourth industrial revolution. Met het project, dat 219 hectare zal omvatten, is circa € 760 mln gemoeid. In 2022 moet Busan Smart City af zijn.

Focus op drie smart city-oplossingen

Ten eerste wil Busan de concurrentie met Seoul aangaan op het vlak van kenniswerkers. Deze trekken nu vaak naar de hoofdstad. Door een innovatieve industrie op te zetten in Busan hoopt de stad deze mensen vast te houden. De overheid versoepelt de regelgeving zodat bedrijven smart city-technologieën in de stad kunnen testen. smart city, busan

Ten tweede wil de overheid vanaf het begin inzetten op digitale hulpmiddelen. Zo wil de overheid onder andere virtual reality, Building Information Modeling (BIM)-technologie en 3D-mapping technologieën gebruiken om stadsplanning, bouwconstructies en beheer te realiseren.

Ten derde zal de stad inzetten op slim waterbeheer. Hier ligt een sterke focus op, omdat het een havenstad is en een van de grootste rivieren van Zuid-Korea door de stad stroomt. Deze rivier vormt een belangrijke drinkwaterbron. Deze rivier is echter vervuild door illegale dump. Rivierprojecten van voorgaande overheden verslechterden de kwaliteit van het water nog verder.

Slimme wateroplossingen

K-Water wil de vervuiling onder andere aanpakken door de implementatie van slimme waterzuiveringstechnieken. Dat is vooral waar Zuid-Korea een rol ziet weggelegd voor Nederlandse bedrijven, maar ook andere bedrijven met innovaties op het gebied van smart cities zijn welkom. Volgens Zuid-Korea kunnen bedrijven in Busan hun innovaties testen en biedt het een ingang in de Aziatische markt.

De RVO en de Nederlandse ambassade in Seoul organiseren in september een smart city mission. Tijdens de reis kunnen bedrijven zichzelf onder andere presenteren, locaties bezoeken en meedoen aan netwerk-evenementen.

Lees ook:

Bron: RVO | Afbeeldingen: Adobe Stock en RVO