01-10-2018 14:45 | Door: Martijn van der Donk

IT-gigant Hewlett Packard heeft de afgelopen jaren een grote verandering doorgemaakt. In november 2015 werd het bedrijf opgesplitst in Hewlett Packard Enterprise en HP Inc. Die afsplitsing werpt zijn vruchten af, zeker ook op het gebied van duurzaamheid, zegt Rob Idink, managing director van HP Inc. in Nederland.

 

Idink houdt ervan om het thema duurzaamheid concreet te maken. In het innovatiecentrum in het Amstelveense hoofdkantoor laat hij meteen een voorbeeld zien van duurzame innovaties waarmee het IT-bedrijf de markt wil veroveren. Uit een kastje haalt hij twee blokken tevoorschijn, het zijn printeronderdelen. Het ene blok is van massief metaal en weegt zeker drie keer zwaarder dan het andere blok van kunststof dat door een 3D-printer van HP qua vorm is teruggebracht tot de essentie om aan zijn functie te kunnen voldoen. Idink: “Het kunststofexemplaar doet in geen enkel functioneel opzicht onder voor het traditionele blok.”

Impact 3D-printen

3D-printen gaat de komende 10 tot 15 jaar een grote impact hebben op de manier waarop de industrie produceert en dus op duurzaamheid, is de verwachting van Idink. “Het efficiënter gebruik van materialen is een voorbeeld. De techniek maakt het ook mogelijk om veel vraaggerichter te produceren. Dat leidt weer tot minder fysieke voorraad en daardoor minder transportbewegingen.” De techniek heeft zich dusdanig ontwikkeld dat in korte tijd grote series van producten kunnen worden geprint.

'3D-printen is voor veel productiebedrijven een businesscase'

Door dat volume is het meer dan een innovatieve gadget, maar voor veel productiebedrijven is het ook een businesscase. “Veel mensen denken bij een 3D-printer aan zo’n apparaat dat je wel eens op scholen ziet. Hij doet er twee uur over om een beker te printen. In omvang, techniek en snelheid niet te vergelijken met onze HP Jet Fusion printers die voornamelijk worden gekocht door zakelijke klanten in de maakindustrie. Zij willen deze invoegen in de productieprocessen. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden voor middelgrote bedrijven, zoals Hulotech. Dat gebruikt onze printer om protheses te maken.”

Innovatiekracht

Idink: “Als IT-bedrijf moet je altijd innovatief zijn en ik constateer dat we sinds de splitsing in 2015 aan innovatiekracht hebben gewonnen.” Hij doelt op de splitsing van HP in in Hewlett Packard Enterprise, dat acteert aan de datacenter en infrastructuur kant van IT en HP Inc dat zich primair richt op de Personal Systems en Printing. “Er is daardoor meer focus. In de oude situatie was de variatie aan diensten en producten dusdanig groot dat die focus nog weleens ontbrak. De marktdynamiek van computing en printing is niet te vergelijken met die van infrastructuur, networking en storage.” Splitsing was kortom een noodzakelijke stap om meer slagkracht en gerichtere innovatie mogelijk te maken. Toen in 2014 de internationale CEO bij hem aanklopte om de splitsing in Nederland te leiden, wist hij wel dat hem een helse klus stond te wachten. “Er moest allereerst een compleet nieuwe blueprint van de organisatie komen. Daarna moeten ook medewerkers en partners worden meegenomen in het verhaal. Dat we de afsplitsing en start van het nieuwe HP Inc. binnen 10 maanden hebben voltooid, daar ben ik wel trots op.”

Duurzaamheid op de agenda

Duurzaamheid heeft altijd hoog op de agenda bij HP gestaan. Het is niet toevallig dat Idink naast zijn functie van managing director ook al jaren voorzitter is van ICT-Milieu, onderdeel van Nederland ICT. De splitsing heeft er volgens Idink voor gezorgd dat de duurzaamheidsgedachte nog meer tot in de haarvaten van de organisatie is doordrongen. “Het is echt een onderdeel geworden van ons businessmodel. Denk bijvoorbeeld aan concepten zoals Device as a Service (DAAS, red.) en managed print services. Deze groeien gestaag binnen onze organisatie en spelen direct in op duurzaamheid. ”Producten worden namelijk niet op de traditionele manier verkocht, maar als dienst aangeboden. “Een voorbeeld voor de consumentenmarkt is HP Instant Ink. Waar in het traditionele businessmodel de klant een cartridge koopt, daar neemt hij nu voor een vast bedrag per maand de inkt af die hij nodig heeft, HP stuurt een nieuwe cartridge op het moment dat hij ziet dat de oude leeg raakt. Wij zorgen ervoor dat de printer van een klant nooit zonder inkt komt te zitten en sturen met de nieuwe cartridge meteen een recycle-enveloppe mee. Zo houden we de cartridge in eigen beheer.”Het circulaire voordeel van dit nieuwe businessmodel is dat HP volledige controle heeft over de recycling van de cartridges. “Natuurlijk weten de meeste van onze klanten wel dat je lege cartridges niet in de prullenbak moet gooien, maar dit maakt het wel gemakkelijker om een bijdrage te leveren aan het verder verminderen van e-waste.”

Circulaire uitdaging

Op het vlak van recycling staat de sector de komende jaren voor een aardige uitdaging. Europese richtlijnen schrijven voor dat 45 procent van het gemiddelde gewicht aan elektronische apparaten moet worden teruggehaald en op een goede manier moet worden verwerkt via gecertificeerde partijen. Vanaf 2019 wordt die doelstelling verder verhoogd naar 65 procent. Idink: “We zijn volop bezig om onze bijdrage daaraan te leveren. Samen met Wecycle werken we eraan om het aantal inzamelpunten van e-waste te vergroten. Zo zijn er samenwerkingen gesloten met scholen, gemeentes en retailers zoals Albert Heijn-vestigingen. Daarnaast doen we ook mee aan bewustwordingscampagnes om de consument aan te zetten om zijn oude elektrische apparaten in te leveren bij de verzamelpunten.” Daar valt volgens Idink nog een wereld te winnen. Het verhogen van de circulariteit van producten bereik je niet alleen door de focus te leggen op de laatste fase van de levenscyclus van een product. “Juist bij het ontwerp van een product kun je al heel veel doen om duurzaamheid  vroeg in de keten te borgen. Zo zijn we bezig onze producten modulair op te bouwen.”

Energiebesparing ICT-sector

Het hergebruik van grondstoffen is een van de twee opgaves waar de ICT-sector zijn schouders onder moet zetten om de doelstellingen uit het klimaatakkoord te halen. Een andere pijler is energie. “IT is een belangrijke enabler van duurzaamheid. Dankzij ICT-toepassingen wordt er in andere sectoren meer energie bespaard dan de ICT-sector zelf verbruikt. Er worden ontzettend veel slimme ICT-technologieën ontwikkeld om bijvoorbeeld gebouwen energiezuiniger te maken. Datzelfde geldt voor apparaten. We hebben zelf met onze PageWide technologie een printer ontwikkeld die 70 procent minder energie verbruikt.”

De mate van duurzaamheid gaat volgens Idink steeds meer het bestaansrecht van een bedrijf bepalen. “Voor medewerkers, zeker de jonge generatie wordt het een steeds belangrijker criterium voor waar ze willen werken. Ook voor klanten wordt duurzaamheid een steeds belangrijkere factor. Bij HP hebben we naast private klanten ook veel klanten in het publieke domein. We zien dat in de aanbestedingen duurzaamheid een steeds belangrijker criterium wordt. Als je daar niet aan kunt voldoen, verlies je steeds meer business.”

"Niet-duurzame bedrijven verliezen steeds meer business"

Digitalisering gaat een cruciale rol spelen in de transitie. Daarvan is Idink overtuigd. Om zijn visie kracht bij te zetten, verplaatsen we ons weer naar het innovatiecentrum. Hij wijst naar een aantal bekende producten, zoals een pot chocopasta of een fles bier. De etiketten zijn voorzien van de bekende merken, maar zien er qua look and feel net even anders uit. Bij het ene etiket zijn wat kleuren toegevoegd, bij het andere is een naam toegevoegd. Het past volgens Idink bij de trend waarin producenten producten steeds persoonlijker maken en toch op grote schaal produceren. Zo kun je bij Coca-Cola een flesje bestellen met je eigen naam op het etiket. Idink: “Daarin gaat printing steeds meer de rol overnemen van de traditionele offset-druktechniek.”Idink ziet dezelfde ontwikkeling in de maakindustrie. Zelf noemt hij het de digitalisering van manufacturering. “Geen grote voorraden meer die veel ruimte en energie kosten om op te slaan, maar vraaggericht produceren, dichter bij de eindklant. Een digitale supply chain in plaats van een geografische. Op die manier kan digitalisering een belangrijke bijdrage leveren aan de verduurzaming.”

Lees ook: 

Afbeeldingen: HP Inc.