29-10-2018 17:25 | Door: Rianne Lachmeijer

Welke kansen en uitdagingen biedt kunstmatige intelligentie? Daarover publiceerde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland recent een rapport. Daarin wordt het woord duurzaamheid opvallend weinig genoemd, terwijl er wel degelijk kansen liggen op dat gebied.

Eerder noemde het World Economic Forum (WEF) de huidige ontwikkelingen op het gebied van technologische innovaties de vierde Industriële Revolutie. Kunstmatige intelligentie is een van die technologieën die een grote impact kan hebben op de maatschappij.

Kunstmatige intelligentie: een stand van zaken

In het rapport Artificial Intelligence geeft Innovatie Attaché Netwerk een stand van zaken van ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie in landen waarin de organisatie actief is. Het gaat om Nederland, de Verenigde Staten, China, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea, Brazilië, Taiwan, India, Japan, Rusland, Turkije en Singapore.

Van die landen heeft China de potentie om de grootste leverancier te worden, valt Duitsland op door cross-sectorale samenwerking en is Silicon Valley in de Verenigde Staten goed voor 40 procent van de totale investeringen wereldwijd.

Download het rapport

Kunstmatige intelligentie in Nederland

Het Financieele Dagblad (FD) meldde maandag dat Nederlandse universiteiten een braindrain vrezen van docenten kunstmatige intelligentie. Toch stelt Innovatie Attaché Netwerk in het rapport dat Nederland momenteel nog innovatief opvalt op het gebied van kunstmatige intelligentie. In het rapport gaat de organisatie onder andere in op ontwikkelingen op het gebied van landbouw, gezondheidszorg, infrastructuur en mobiliteit. Bij die laatste twee thema’s komt ook kort duurzaamheid aan bod.

Zo stelt Maarten Steinbuch, hoogleraar Control Systems in Eindhoven, dat kunstmatige intelligentie een rol kan spelen bij de verduurzaming van mobiliteit. Dit levert naast duurzaamheidswinst ook tijdswinst op. “Het klassieke concept van mobiliteit komt onder druk te staan vanwege klimaatverandering en de transitie van fossiele naar hernieuwbare energie. Als we manieren vinden om auto’s met behulp van technologie slimmer en autonomer te maken, dan kunnen bestuurders andere taken doen in plaats van rijden. Met andere woorden, we kunnen beter gebruikmaken van onze kostbare tijd."

Volgens Steinbuch richten de meeste onderzoeksbureaus in de automobielindustrie zich op zelfrijdende auto's. Daarom ziet hij kansen voor Nederland om zich te specialiseren op het gebied van ‘connected’ rijden. Daarbij zijn voertuigen aangesloten op de mobiliteitsinfrastructuur en het internet. Op die manier kunnen zij real time met elkaar en de infrastructuur communiceren.

Lees ook: Hoe een lantaarnpaal verkeersregelaar, luchtmeter en ordebewaker wordt

Duurzame kansen van kunstmatige intelligentie

Begin vorig jaar publiceerde PricewaterhouseCoopers (PwC) een rapport over de duurzame kansen van een aantal technologische ontwikkelingen. Volgens het internationale accountants- en belastingadviesbedrijf kan kunstmatige intelligentie onder andere een bijdrage leveren aan het verbeteren van de efficiëntie van energiesystemen, bij automatische machinebewerking in de landbouw en het detecteren van ontbossing.

Lees ook: Hoe digitalisering vorm krijgt in de bosbouwsecto

ICT

Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Innovatie Attaché Netwerk | Afbeelding: Adobe Stock