29-11-2018 13:02 | Door: Rianne Lachmeijer

Een corporate en een startup hebben elkaar veel te bieden. Mits het ze lukt om die samenwerking goed vorm te geven. Wat wel en niet werkt weet Anna Laycock van het Finance Innovation Lab: “Je moet fundamenteel hetzelfde nastreven.”

Ondanks hun verschillen kunnen startups en corporates samen veel bereiken. Dat is de conclusie die tijdens de Climate Innovation Summit in Dublin, georganiseerd door EIT ClimateKIC, werd getrokken. Tijdens het congres gingen een aantal ervaringsdeskundigen in gesprek over de kansen en uitdagingen van samenwerking tussen startups een grote bedrijven.

'Corporates zien samenwerking met een startup als een manier om flexibiliteit te verkrijgen.' 

Anna Laycock, executive director bij het Finance Innovation Lab, weet uit eigen ervaring dat dit type samenwerking uitdagingen met zich meebrengt. Haar organisatie helpt startups bij de samenwerking met grote bedrijven binnen de financiële sector. Laycock ziet wat werkt en wat niet.

Zij merkt dat grote banken wel kansen zien in de samenwerking met startups. “Zeker in het Verenigd Koninkrijk, waar wij gevestigd zijn, zijn banken als oude houtachtige planten. Ze zijn best wel sterk, maar ze zijn rigide. Ze zijn niet erg flexibel en kunnen zich niet aanpassen. Een samenwerking met een startup zien zij als een manier om flexibiliteit te verkrijgen.”

De overeenkomsten tussen startup en corporate samenwerking en tuinieren

Laycock onderscheidt drie manieren waarop corporates die samenwerking vervolgens vormgeven. Zij doet dat door een vergelijking te maken met tuinieren. “De eerste manier is zoals een transplantatie. Grote bedrijven planten de startup letterlijk binnen hun omgeving. Dat kan werken zolang die plant beschermd is, maar wat we heel vaak zien, is dat ze worden blootgesteld aan de normale gang van zaken waardoor het heel moeilijk is voor de startup om te gedijen.”

Als tweede noemt Laycock de ‘ent-methode’. “Wanneer grote instellingen proberen om een startup in hun manier van werken te incorporeren, gebeurt soms hetzelfde als bij enten gebeurt: de originele plant is sterker en groeit door de nieuwe plant heen.” Zo kan het voorkomen dat de traditionele manier van werken de startup mentaliteit gaat domineren.

De laatste methode is de meest brute methode, stelt Laycock: de compostmethode. “Doden en dan de middelen van de startup gebruiken om de competitie te verslaan. Maar wat je krijgt lijkt nooit echt op wat je eerder had.” Ondanks deze heftige voorbeelden ziet Laycock zeker kansen voor de samenwerking tussen start-ups en corporates.

De voorwaarden voor een succesvolle samenwerking

Om een samenwerking tussen startups en grote bedrijven te laten slagen, zijn volgens Laycock drie zaken essentieel. Het eerste en verreweg meest belangrijke is purpose. “Wat is het doel dat je wil verwezenlijken? Is het doel om zoveel mogelijk geld te verdienen of is er een hoger doel? Dat doel moet absoluut terugkomen in het businessmodel.”

Voor een succesvolle samenwerking tussen een startup en corporate moeten de doelen overeenkomen. “Je moet fundamenteel hetzelfde nastreven, anders gaat het niet werken.”

Wanneer de purpose overeenkomt, kunnen verschillen op de andere twee vlakken overkomen worden: architectuur en bedrijfscultuur. Architectuur draait onder andere om eigenaarschap. In wiens handen is het bedrijf en hoe is het bedrijf georganiseerd? Zijn er verschillende vestigingen of zit iedereen in een kantoor et cetera. Bij bedrijfscultuur gaat het erom hoe zaken binnen het bedrijf gedaan worden.

Lees ook: 'Dit zijn de 4 meest innovatieve en duurzame Nederlandse start-ups'

Ervaringen van start-ups uit de praktijk

Inzicht in de verschillen tussen startups en grote bedrijven maakt de kansen voor een succesvolle samenwerking groter. Een startup kan deze kennis bijvoorbeeld inzetten om sneller resultaat te bereiken. Zo weet Kilian Kaminski, oprichter en directeur van de Duitse start-up Refurbed, dat het belangrijk is om samen met de corporate heldere doelen op te stellen en die vast te leggen. samenwerking, startup, start-up, startups, start-ups, corporate, corporates, kilian kaminski, refurbed

“Je hebt een doel nodig om van A naar B te komen. In een groot bedrijf is dat het enige dat de boel in beweging houdt, omdat op dat doel kpi’s zijn geformuleerd. Mensen worden beoordeeld op het behalen van die kpi’s, daarop is hun bonus gebaseerd dus dat beweegt hen.”

De CEO betrekken

Ook helpt het volgens Kaminski om de CEO aan boord te hebben. “Iedereen wil een goede indruk maken op de CEO, zelfs een manager op laag niveau.”

 “Iedereen wil een goede indruk maken op de CEO"

Kaminski spreekt uit eigen ervaring. In een project koppelde ClimateKIC de startup voor refurbished elektronica aan de grote Duitse verzekeraar Munich Re. De uitkomsten van dit project werden gerapporteerd aan de CEO. “Daardoor was het extra belangrijk voor het team dat ons begeleidde om een goed resultaat te bereiken en stopten ze er meer werk in dan dat zij normaal gedaan zouden hebben”, aldus Kaminski.

Dat een samenwerking met een groot bedrijf veel kan opleveren, weten ook de oprichters en directeuren van de Duitse voedselverspilling-startup SirPlus en de Noord-Amerikaanse startup Stuffstr. Net als Refurbed gingen zij een samenwerking aan met een groot bedrijf.

Lees ook: Van circulaire start-up naar scale-up: hoe doe je dat?

Serie: succesvolle samenwerking tussen startups en corporates

Vanaf volgende week belicht DuurzaamBedrijfsleven elke woensdag één van deze samenwerkingen. Wat was het voordeel voor de startup en welke tip hebben zij voor andere startups en corporates met samenwerkingsambities?

Lees over:

Afbeeldingen: Adobe Stock en Refurbed